Economie

Prijzenslag nieuwe klap voor Laurus

De handschoen opnemen tegen het machtige Ahold-concern, dat was een paar jaar geleden de grote ambitie van het toen nog jonge supermarktconcern Laurus. Uiteindelijk bleek het te hoog gegrepen. Laurus vertilde zich aan de geldverslindende ombouwoperatie van de nieuwe Konmar.

ANP
11 May 2004 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 01:13

Met hulp van het Franse Casino krabbelde het concern weer op, maar de prijzenslag in de Nederlandse supermarktwereld betekende een zware klap voor Laurus. In het eerste kwartaal van dit jaar leverden de supermarkten van Edah, Super De Boer en Konmar een forse 7,7 procent omzet in. Eind vorig jaar klaagde de nieuwe topman Bruijniks ook al over de ongekend felle strijd tussen de verschillende winkelformules.

Hoewel in oktober nog bezworen werd dat de prijzenslag geen banen zou gaan kosten, zette Laurus maandag een streep door bijna 1300 banen. De bezem moet wederom door de drie winkelformules van het concern. Zo moet Edah onder de naam Lekker&Laag een echte prijsvechter worden.

Het is de zoveelste verandering binnen het nog jonge concern. Laurus, de Latijnse naam voor laurier, het symbool van succes, ontstond eind oktober 1998 uit de fusie van de voedingstak van het Vendex-concern en De Boer Unigro. De samenvoeging bracht de supermarkten van Edah, Super De Boer, Konmar en Basismarkt bij elkaar en vormde zo op de Nederlandse grootgruttersmarkt een tweede machtsblok achter Albert Heijns moeder Ahold.

In het eerste jaar expandeerde de nieuwe combinatie vooral sterk in Spanje, na Nederland en België de derde pijler onder Laurus’ activiteiten. Het jaar 2001 moest voor Laurus het jaar van de waarheid worden. Het concern stelde een ambitieus plan samen waarmee Laurus de heerschappij van Albert Heijn in Nederland zou gaan bedreigen. Belangrijkste troef in de nieuwe strategie was de ombouw van de bestaande formules naar een, nieuw geel-groen Konmar-concept.

De kosten van de operatie zouden een forse 800 miljoen euro gaan bedragen, maar de nieuwe topman Ole van der Straaten voorspelde omzetstijgingen tot wel 20 procent. Eind augustus moest Laurus echter erkennen dat de Konmar-droom een nachtmerrie was geworden. De ombouw werd na tegenvallende omzetten stopgezet en Van der Straaten ruimde het veld.

Het concern wankelde, maar de Franse branchegenoot Casino bracht redding. Die kocht zich relatief goedkoop in bij het concern, ondanks felle protesten van grootaandeelhouders. Een van hen, grondlegger E. Albada Jelgersma, stapte zelfs naar de Ondernemingskamer om de verkoop te blokkeren. Het gerechtshof stelde in oktober 2003 wanbeleid vast, maar de koop werd niet teruggedraaid.

Na de overname trok Laurus zich weer terug op de toen nog stabiele Nederlandse markt. De Spaanse en de Belgische winkels gingen in de uitverkoop en een groot deel van de Konmar-winkels bouwde Laurus om tot de veel succesvollere Super De Boer-formule. Met drie overgebleven formules dacht het concern rustig weer op te krabbelen, totdat eind 2003 Albert Heijn een prijzenslag ontketende door veel producten stukken goedkoper te maken. Laurus ging mee, maar kon niet op tegen de legerkracht van Albert Heijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer