Forse winststijging Pizza Hut-moeder
Het Amerikaanse fastfoodbedrijf Yum Brands heeft zijn winst het afgelopen jaar met een kwart op weten te krikken. De omzet bleef daarbij nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder. Dat meldde het moederbedrijf van Kentucky Fried Chicken (KFC), Pizza Hut en Taco Bell donderdag.
Het concern profiteerde van lagere kosten en verdiende tegelijkertijd meer aan licenties en franchisers. De nettowinst steeg daardoor van 1,3 miljard naar ruim 1,6 miljard dollar. De omzet kwam 1 procent lager uit op een kleine 6,4 miljard dollar.
In het vierde kwartaal daalde de winst met 3 procent en bleef de omzet gelijk ten opzichte van een jaar eerder. De winst was wel iets hoger dan waar op werd gerekend, al stelden de verkopen van kippenvleugels, taco’s en pizza’s licht teleur.
Yum Brands splitste eerder dit jaar zijn Chinese tak af, waardoor het van een bron van onrust verlost is. De divisie had te maken met onder meer een schandaal rond de voedselveiligheid en met lokale concurrentie. Yum China presenteerde eerder deze week voor het eerst zelfstandig cijfers en overtrof de winstverwachtingen van analisten.