„Dyslexie door slecht onderwijs”
Slecht onderwijs is er de oorzaak van dat een groeiend aantal kinderen de diagnose dyslexie of dyscalculie krijgt. Dat stelden drie hoogleraren donderdagmorgen in het AD.
Met de kinderen zou weinig aan de hand zijn. „Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat”, zegt de Nijmeegse hoogleraar Bosman, die het fenomeen sinds 2007 onderzoekt. De oplossing volgens haar: ouderwets stampen. „Elke dag een dictee.”
Voor dyscalculie –rekenblindheid– geldt hetzelfde: basisvaardigheden oefenen. Vrijwel alle leerlingen kunnen die volgens Bosman onder de knie krijgen.
Op sommige scholen staat een op de vijf leerlingen te boek als dyslectisch. Minister Bussemaker sprak er haar zorg over uit. Volgens Kees Vernooy, een autoriteit op het gebied van het leesonderwijs, is slechts 3 tot 5 procent werkelijk dyslectisch. „De rest zijn pseudo-dyslecten”, verklaarde Vernooy in het NOS Radio 1 Journaal.