Wetenschap & techniek

Schoner dieselen met de brandstof van de toekomst

„Je kunt het spul zelfs drinken, maar echt lekker vind ik het niet.” In de koffiekamer van Future Fuels in Heerenveen vertelt directeur Germ Wiersma over zijn groothandel in de synthetische, biologisch afbreekbare fossielvrije diesel Ssynfuel+. Astronaut André Kuipers opent het bedrijf in Gorinchem zaterdag.

3 February 2017 20:26Gewijzigd op 16 November 2020 09:44
Future Fuels, een groothandel in de synthetische biodiesel Ssynfuel+, opent zaterdag de deuren in Gorinchem. Het wagenpark van Future Fuels rijdt al op de nieuwe biobrandstof. beeld Future Fuels
Future Fuels, een groothandel in de synthetische biodiesel Ssynfuel+, opent zaterdag de deuren in Gorinchem. Het wagenpark van Future Fuels rijdt al op de nieuwe biobrandstof. beeld Future Fuels

Het moederbedrijf van Future Fuels is al opgericht in 1864. Inmiddels zwaait de vijfde generatie er de scepter, en die doet volop mee met de omschakeling naar duurzame energie. Fossiele brandstoffen, zoals aardolie en aardgas, raken op. En de CO2-uitstoot door de verbranding van deze brandstoffen wordt gezien als aanjager van de klimaatverandering.

Vervuild

Het moederbedrijf was er in 1994 als een van de eerste bij om biodiesel van de eerste generatie te verkopen. „Dat was uitstekende biodiesel, die werd gemaakt uit bijvoorbeeld zonnebloemolie, raapzaadolie of palmolie.”

Rond 2008 werd het steeds lastiger te verdedigen om biodiesel te maken uit grondstoffen die concurreren met voedselgewassen. „Toen kregen we biodiesel van de tweede generatie: de plantaardige olie daarvoor moest eerst gebruikt zijn bij de bereiding van voedsel, zoals voor het bakken van friet of vis. Het is dus een mix van allerlei soorten vervuilde afvalolie. Deze olie wordt chemisch behandeld en is daardoor bruikbaar als brandstof. Deze biodiesel concurreert niet meer met voedselgewassen, maar de kwaliteit is ronduit slecht”, weet Wiersma.

Door Europese wetgeving moet diesel aan de pomp gemiddeld voor 7 procent bestaan uit deze biodiesel. „Grote producenten zoals Shell en BP leveren de biodiesel als scheepsbrandstof en zijn terughoudend om deze biodiesel bij te mengen in diesel voor het wegtransport. Goedkope tankstations mengen –vooral ’s zomers– wel biodiesel van de tweede generatie door de fossiele diesel. En daardoor kunnen allerlei technische problemen ontstaan: de motoren lopen minder soepel, inspuitpompen vervuilen en gaan verstopt zitten, brandstofpompen draaien kapot en in de tank ontstaat bacteriegroei.”

Synthetisch

Fossielvrije diesel van de derde generatie heeft eveneens afvalolie als grondstof, maar kent deze problemen niet. De bereidingswijze is dan ook totaal anders. Wiersma: „Onze Scandinavische leverancier maakt van plantaardige afvalolie een nieuwe brandstof, een zogeheten synthetische diesel. De brandstof, Ssynfuel+ genoemd, presteert zelfs beter dan goede fossiele diesel.”

Uit testrapporten blijkt dat een moderne euro-5 dieselmotor die draait op pure Ssynfuel+ 33 procent minder roetdeeltjes uitstoot, 20 procent minder koolmonoxide, 9 procent minder stikstofoxiden en 89 procent minder CO2. „Het productieproces en het transport leveren netto 11 procent CO2-uitstoot op. Tijdens het rijden op Ssynfuel+ is de netto CO2-uitstoot echter 0, omdat deze CO2 afkomstig is uit planten die het broeikasgas eerder hebben vastgelegd.”

De kwaliteit van de biobrandstoffen die Future Fuels levert, staat niet ter discussie. „Een goede naam is beter dan goede olie”, citeert Wiersma uit het Bijbelboek Spreuken. „Om onze goede naam te behouden, moeten we ook goede olie leveren. Vanuit mijn christelijke achtergrond vind ik het daarnaast belangrijk de schepping niet meer te belasten dan noodzakelijk.”

De biobrandstoffen die Future Fuels levert, zijn gecertificeerd door de Europese keuringsinstelling ISCC-EU. „Die controleert de totale duurzaamheidsketen. Niet alleen op natuur- en milieuaspecten, maar ook of de brandstof niet is gemaakt door kinderarbeid, en of voedsel door deze biodiesel niet duurder wordt.”

Future Fuels verkoopt de nieuwe synthetische diesel vanuit een centraal depot in Gorinchem onder de naam Ssynfuel+, en gemengd met gewone diesel als Eco2fuel. Deze brandstoffen hebben niet alleen milieuvoordelen. Wiersma: „Door het hogere cetaangetal verloopt de ontbranding van Ssynfuel+ een stuk beter: de dieselmotor wordt er stiller van.”

Voorsprong

Klanten van Future Fuels zijn vooral transportbedrijven en grondverzetbedrijven. „De meeste schakelen volledig of gedeeltelijk over op de synthetische diesel om de uitstoot van schadelijke stoffen sterk te verminderen. Dat geeft ze een voorsprong op de concurrentie bij inschrijvingen op nieuwe opdrachten.”

De provincie Friesland wil in 2018 honderd bedrijven fossielvrij hebben, omdat de stad Leeuwarden dat jaar de culturele hoofdstad van Europa is. Future Fuels doet ook mee. Het hele wagenpark loopt al op Ssynfuel+, inclusief de Volvo XC90 van Wiersma zelf.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer