Multiculturele school: Ga in gesprek over gevoelige thema’s
Hij baalde toen hij woensdagochtend de kop op de voorpagina van het AD zag: ”Leraar mijdt lastige lessen”. Gevoelige onderwerpen móét je juist in de klas bespreken, vindt Gerrit Elings, directeur onderwijs bij de christelijke scholengemeenschap Calvijn in Rotterdam.
Terrorisme, homoseksualiteit, Zwarte Piet, de islam en de politieke situatie in Turkije en Rusland: een op de negen docenten in het voortgezet onderwijs praat er liever niet over. Niet normaal, oordeelde staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Volgens het onderzoek van DUO mijdt 13 procent van de docenten in de grote steden gevoelige thema’s. „Waar hebben we het dan over?” vraagt Elings zich af. „Een meerderheid heeft er geen moeite mee.”
Jawel, ook op zijn school vinden niet alle docenten het makkelijk om deze thema’s in de klas aan de orde te stellen. „Dat kunnen ze bespreken in het team of ze krijgen coaching.”
Het merendeel van de Calvijn-leerlingen heeft een islamitische achtergrond en woont in een achterstandswijk. „Met zestig verschillende nationaliteiten zijn wij wel wat gewend”, zegt Elings. „Wij slaan niet steil achterover als iemand zegt: Die aanslag in Brussel is niet zo erg.”
De directeur vindt dat een docent zo’n mening niet moeten afkeuren, maar juist moeten doorvragen: waarom vind je dat, hoe kom je daarbij? „Het gaat om een open en eerlijk gesprek. Jongeren hebben recht op tegenwerking”, stelt hij. „We maken het hun niet makkelijk, maar vragen door als ze iets roepen. Dáár hebben ze later iets aan.” Leraren op het Calvijn snijden controversiële thema’s vooral aan tijdens de lessen maatschappijleer, godsdienst en levensbeschouwing.
Met leerlingen die complottheorieën loslaten op terreurgeweld in Europa of de Holocaust, moet je in gesprek, vindt hij. „Meteen een aanleiding om te praten over het verschil tussen serieuze journalistiek en nepnieuws.”
Bovendien: tieners zoeken graag de confrontatie met radicale standpunten. „Jongeren roepen soms iets zonder het doordacht te hebben. Een andere keer wijzen ze ons op de bril waar we zelf door kijken. Toen we een minuut stilte hielden voor de slachtoffers van de aanslag in Parijs, vroegen leerlingen zich af waarom dat niet gebeurt voor Palestijnen of na een terreuractie in Turkije. Daar hebben ze een punt.”
Elings wijst erop dat homoseksualiteit op refoscholen een gevoelig onderwerp is en dat op andere scholen weer veel PVV-stemmers rondlopen. „Dan heb je als docent ook wat te doen. Wij hebben daar weer geen last van.”