H&M ziet toekomst zonnig in
Kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) kijkt met veel vertrouwen naar de nabije toekomst. Het Zweedse bedrijf dat dinsdag de cijfers presenteerde, verwacht voor het lopende boekjaar 10 tot 15 procent omzetgroei op basis van gelijke wisselkoersen. H&M verwacht onder meer te profiteren van het openen van nieuwe winkels en de verdere uitrol van zijn webshops.
Dit jaar verwacht H&M 430 nieuwe winkels te openen. Maar ook zullen minder rendabele winkels worden gesloten. De omzetgroei waar het bedrijf voor staat hoeft ook niet louter van de fysieke winkels te komen. Het bedrijf blijft daarom fors investeren in zijn online verkoopkanalen. Ook zal het bedrijf één of twee nieuwe merken lanceren. Het tempo van investeringen zal echter iets vertragen, waarmee de winstgevendheid dit jaar verbetert.
De winst voor belastingen in de drie maanden tot en met november kwam uit op 7,4 miljard kroon (783 miljoen euro). Een jaar eerder hield het concern nog 7,2 miljard kroon over. De algehele verwachting was dat het modehuis de resultaten van een jaar eerder niet zou overtreffen.
De omzet in het vierde kwartaal van het boekjaar viel 6 procent hoger uit. Over het hele boekjaar steeg de omzet met 8 procent. Daarbij resteerde een winst voor belastingen van omgerekend 2,5 miljard euro.
In het eerste kwartaal van dit jaar een licht negatief effect op de inkoopkosten als gevolg van inflatie en valutaschommelingen. Die snoepten ook al een deel af van de winst die in 2016 werd behaald.