Lector didactiek Driestar: Ik ga kijken wat docent met zijn vak doet
Hoe geef je les, als docent aan een christelijke middel- bare school? Ir. P. M. Murre, de nieuwe lector aan Driestar hogeschool, hoopt zijn collega’s de komende jaren van diepgaand onderzoek én handige vuistregels te voorzien.
Murres benoeming per 1 augustus werd vandaag bekendgemaakt, op de dag waarop dr. ir. S. M. de Bruijn aan het Goudse instituut afscheid nam als lector nieuwe media in vorming en onderwijs.
Tegelijk werd het nieuwe onderzoekscentrum gepresenteerd. Murre gaat daarin samenwerken met de beide andere lectoren, prof. dr. A. de Muynck en dr. N. J. de Ronde-Davidse, en dr. N. A. Broer, manager kennisontwikkeling. De Muynck houdt zich bezig met christelijk leraarschap, De Ronde met passend leraarschap.
„De didactiek, gekoppeld aan vakinhoud en vorming, verdient ook aandacht”, zegt Murre. „De Muynck bestudeert wie de christelijke leraar is; ik ga kijken naar wat de docent in de les met zijn vak doet. Daarbij richt ik me vooral op het voortgezet onderwijs, een belangrijke doelgroep van het lectoraatsonderzoek van onze instelling.”
Lesstof
Murre en de onderzoekers van de scholen voor voortgezet onderwijs en het onderzoekscentrum van Driestar educatief gaan bekijken welke lesstof leraren kiezen, hoe ze die overdragen en hoe de identiteit daarbij een rol speelt.
„We hopen veel lessen bij te wonen op de scholen in onze achterban om te bekijken hoe er wordt lesgegeven en waaraan docenten behoefte hebben”, zegt Murre.
„We bestuderen wat pedagogen hebben gezegd en wat er uit wetenschappelijk onderzoek bekend is. Via bijeenkomsten in den lande, boeken en digitale hulpmiddelen willen we die inzichten de komende vier jaar toegankelijk maken, ook voor docenten die er zelf niet aan toekomen dikke handboeken door te worstelen.”
Leraren hebben een veeleisend beroep, aldus Murre. „We willen hen graag concreet ondersteunen. De uitkomsten kunnen ook voor andere onderwijssectoren van belang zijn. Zo heeft het Hoornbeeck College inmiddels belangstelling getoond.”
Vaak werken docenten met bomvolle methoden en zijn er gedetailleerde afspraken over allerlei toetsen. „Ik wil scholen, teams en individuele leerkrachten helpen hierin goede keuzes te maken vanuit christelijk perspectief. Het maakt voor de vorming van leerlingen uit waarover je les gespreksvaardigheden, geschiedenis of economie precies gaat, en welke didactische route je kiest. Bewustere keuzes versterken het vormend vermogen van christelijk onderwijs.”
Promotie
Scheikundige Murre (49) is sinds 2004 manager lerarenopleidingen voortgezet onderwijs aan Driestar hogeschool in Gouda. De nieuwe lector behoort tot de Gereformeerde Gemeenten. Sinds 2013 doet hij promotieonderzoek aan de universiteit in Leeds (VK). Daar hoopt hij voor de zomer te promoveren op een dissertatie over ”De waarden van leidinggevenden in het reformatorisch voortgezet onderwijs.” Sinds vorig jaar heeft Murre ook een onderzoeksplaats aan Icelda in Potchefstroom (ZA).