AH zet het mes in kaasprijzen
De prijzenslag is voor Albert Heijn nog lang niet gestreden.
„Wie dacht dat de rust was weergekeerd, heeft dat verkeerd gedacht”, aldus directeur commercie S. van der Laan van de supermarktketen vrijdag.
Albert Heijn zet maandag het mes in de kaasprijzen, nadat het eerder de prijzenslag had uitgebreid naar het vleesassortiment. Gemiddeld worden zeventig kaasartikelen 12 procent goedkoper bij de keten. Nieuwe prijsverlagingen zijn in de nabije toekomst niet uit te sluiten, aldus Van der Laan.
AH is in oktober begonnen met de prijzenslag. Het bedrijf had zichzelf uit de markt geprijsd en wilde marktaandeel terugwinnen.
Sinds het najaar van 2003 heeft AH volgens Van der Laan 2200 van zijn 30.000 artikelen in prijs verlaagd. „Dat lijkt misschien niet zo veel, maar deze 2200 producten zijn goed voor ongeveer de helft van onze omzet.” Het kaasassortiment zorgt bij AH voor ongeveer 5 procent van de omzet.
Door de prijsverlagingen heeft de supermarktketen fors meer producten verkocht. Hoewel veel prijzen nu lager liggen, verliest Albert Heijn geen inkomsten. „Doordat nu meer mensen naar onze winkel komen, hebben we ook meer van de producten verkocht die niet goedkoper zijn geworden. Per saldo is de omzet gegroeid.”