Luchthaven Lelystad mag worden uitgebreid
De uitbreiding van de luchthaven Lelystad Airport kan doorgaan. De Raad van State (RvS) heeft bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad ongegrond verklaard. Dat maakte ’s lands hoogste bestuursrechter woensdag bekend.
Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1250 meter naar 2700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. Dat maakt de luchthaven geschikt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320.
Twee akkerbouwers in de omgeving en de Vogelbescherming hadden bezwaar gemaakt. Zij stelden dat omliggende natuurgebieden, en met name de kiekendieven die daar leven, gevaar zouden lopen. De Raad van State gaat daar evenwel niet in mee. Tegen de uitspraak is geen beroep meer mogelijk.
Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden…
Schiphol is dan ook verheugd over de uitspraak. Die schept volgens het luchthavenbedrijf duidelijkheid over de ontwikkeling van Lelystad Airport tot de vakantieluchthaven van Nederland. „Dit is positief nieuws voor de luchtvaartsector in Nederland”, aldus Schiphol.
De Vogelbescherming is teleurgesteld maar ziet ook een lichtpunt. „Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen. Dat betekent ook dat er geen maatregelen kunnen worden genomen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen”, aldus een woordvoerder.
Oorspronkelijk hadden al volgend jaar de eerste grote vliegtuigen op Lelystad Airport moeten landen. Afgelopen najaar bleek evenwel dat de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging oplopen. Het lukt niet om de aanpassing van de vertrek- en naderingsroutes tijdig op orde te krijgen.