Autoleasemarkt licht teruggelopen
Het aantal leasevoertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto’s) in Nederland is vorig jaar met 1,3 procent gedaald, zo maakte de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) donderdag bekend. De brancheorganisatie wijt de teruggang aan de slechte economische omstandigheden in 2003.
Door de economische malaise liep vooral het aantal leasecontracten voor personenauto’s terug, van 531.000 naar 517.000. Bij bestelauto’s becijferde VNA een stijging met 2,3 procent, terwijl het vrachtautoleasepark in omvang gelijk bleef. In totaal bedroeg de omvang van het Nederlandse leasepark eind 2003 782.000 voertuigen. Dat betekent dat er vergeleken met een jaar geleden zo’n 10.000 contracten minder zijn gesloten.
Volgens VNA-voorzitter P. J. Biesheuvel heeft leasing gezien de economische omstandigheden redelijk standgehouden. „Ook in tijden van economische malaise blijft leasing een aantrekkelijk alternatief voor ondernemers. Hier klinkt duidelijk de trend door dat leasemaatschappijen, samen met hun klanten, zorgvuldig bekijken waar kostenbesparingen mogelijk zijn.”
De jaarcijfers weerleggen bovendien het beeld dat het leasepark bestaat uit bovengemiddeld dure en grote auto’s, de zogenoemde ’dikke bakken’. De lease-auto blijkt inderdaad zelden een kleine stadsauto, maar is in de regel ook geen auto uit het topsegment. De harde kern wordt gevormd door grote en kleine middenklassers, net als bij auto’s die door particulieren worden aangeschaft.
Positief is dat de diefstal van leasevoertuigen aanzienlijk daalde. In 2003 werden ongeveer 850 voertuigen gestolen, terwijl dat er in 2002 nog 1250 waren. Die daling is sterker dan de landelijke afname.
De tachtig VNA-leden hebben inmiddels meer dan driekwart van alle Nederlandse leasecontracten in hun portefeuille. Bij personenautolease is hun marktaandeel zelfs 92,5 procent.