Nieuw leven voor Kamperlijntje
Voor een bedrag van 26 miljoen euro wordt de 13 kilometer lange spoorlijn tussen Kampen en Zwolle vanaf donderdag aangepakt. De oude diesels worden vervangen door elektrische treinen en de Zwolse wijk Stadshagen krijgt een station.
De treindienst Zwolle-Kampen is de kortste van Nederland. In een licht gebogen lijn doorkruist het spoor de Mastenbroekerpolder tussen beide Overijsselse steden.
De toekomst van de 13 kilometer lange verbinding hing jarenlang aan een zijden draadje. Toch denderde het treintje door, inmiddels al ruim 151 jaar lang.
De voltooiing van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle in 2012 leek het einde in te luiden van het dieselspoor. De NS hadden zich al teruggetrokken als exploitant vanwege de te lage aantallen reizigers en begin maart 2012 bleek de lijn al uit de nieuwe dienstregeling te zijn geschrapt, iets wat rap werd teruggedraaid.
Maar er werd die jaren gewerkt aan een revolutionair plan dat beide steden iets nieuws moest brengen: een regiotram. Wethouders en gedeputeerden droomden over het verder doortrekken van de tram beide steden in, met een geschat kostenplaatje van tussen de 60 en de 120 miljoen euro. Geen enkele onderneming liep echter warm voor een investering van 41 tot 58 miljoen euro voor de aanschaf van trammaterieel.
Definitief
Na 2,2 miljoen euro geïnvesteerd overheidsgeld –vooral in onderzoek– verdween de tram definitief uit zicht. Toch blijft de spoorlijn bestaan. Juist de groei van stadswijk Stadshagen blies het Kamperlijntje nieuw leven in. Het enige wat overbleef van het tramproject is het geplande station in deze wijk. Het verlies van reizigers die voortaan de Hanzelijn verkiezen, wordt opgevangen met forenzen en scholieren die op het nieuwe station zullen instappen, blijkt uit onderzoek.
Deze maand nog start ProRail met de bouw van station Zwolle-Stadshagen, dat in december gereed moet zijn. Vanaf 5 juni wordt er aan de spoorlijn zelf en bij station Kampen gewerkt. Tot en met eind augustus ligt de lijn eruit en worden reizigers met bussen vervoerd.
De planning is strak, tot verdriet van de gemeente Kampen. Die verwacht midden juni tijdens de Internationale Hanzedagen vele tienduizenden bezoekers, die via het spoor Zwolle-Kampen de binnenstad moesten bereiken.
Over een oplossing vindt nog koortsachtig overleg plaats. „Tijdens de Hanzedagen komt er vervangend vervoer. De bezoekers worden zo veel mogelijk omgeleid via station Kampen-Zuid”, zegt een woordvoerder van ProRail.
IJzeren balk
In Zwolle wordt bij de werkzaamheden meteen een oud probleem aangepakt: de te lage spoorbrug over de Blaloweg. Een ijzeren balk over de weg heeft tot nu toe tientallen aanrijdingen met deze lage overweg weten te voorkomen, zoals recent in februari en juni vorig jaar. Maar telkens was de weg uren gestremd omdat de balk op het wegdek lag. Met een investering van 350.000 euro wordt de nieuwe spoorbrug op een hoger niveau aangelegd. Ook het station Kampen krijgt een opknapbeurt. Een oud rangeerterrein verdwijnt en de passagiers komen vanaf december aan op een ”spoorplein” met uitzicht op IJssel en het stadsfront van Kampen.