Richemont scoort met juwelen en horloges
De Zwitserse producent van luxegoederen Richemont heeft goede zaken gedaan rond de feestdagen. Het moederbedrijf van onder meer juwelen- en horlogemaker Cartier zag de verkopen afgelopen kwartaal met 5 procent oplopen tot 3,1 miljard euro. Vooral exclusieve sieraden waren in trek, meldde de onderneming donderdag.
Waar de omzet in Europa in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar nog met een zesde terugliep, was in de maanden oktober tot en met december sprake van een groei van 3 procent. Met name in het Verenigd Koninkrijk lieten zowel toeristen als de Britten zelf het geld weer rollen. In Azië namen de verkopen met 10 procent toe, vooral dankzij China en Zuid-Korea.
Vooral de verkoop van Zwitserse horloges stond de laatste tijd sterk onder druk, mede als gevolg van de relatief dure frank. Ook andere producenten, zoals Omega, Swatch en Rolex, hadden daar afgelopen jaar veel last van. Het herstel waar Richemont van rept komt voor veel analisten dan ook als een verrassing.
Het is maar de vraag of de opleving sterk genoeg is om de achterstand in te lopen die Richemont in de eerste jaarhelft heeft opgelopen. Na drie kwartalen staat de teller op een omzet van 8,2 miljard euro, 6 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het boekjaar wordt eind maart afgesloten.