„Aantal verkeersdoden zal met 90 procent dalen”
Stappen mensen veilig achter het stuur, als ze dat niet meer hoeven vast te houden? Het is een van de prangende vragen die autofabrikanten zich stellen, nu de eerste zelfrijdende rijdende auto’s over enkele jaren op de markt komen.
„Eigenlijk moeten we het niet hebben over zelfrijdende auto’s”, aldus Karl Brauer. Hij is analist van Kelley Blue Book (KBB) –een jaarlijks naslagwerk met prijzen van tweedehands auto’s in de Verenigde Staten– en heeft onderzoek gedaan naar de acceptatie van deze auto’s. „We noemen dit autonome voertuigen. Maar zes op de tien Amerikanen kennen die term niet. Een zelfrijdende auto is een auto zonder stuur en pedalen en hoeft niet meer rechtstreeks door een mens bediend worden. Autonome voertuigen kunnen geheel zelfstandig rijden, maar kunnen ook door een chauffeur bestuurd worden.”
Zelf bedienen
De meeste Amerikanen, acht van de tien, willen de auto altijd zelf kunnen bedienen, zegt Brauer. „Ze vertrouwen de machine niet. Dat verandert pas als je het zelf meemaakt. Ik reed mee in zo’n auto waarbij je op een laptop kon zien wat de auto zelf allemaal waarnam. Op die manier kreeg ik er pas vertrouwen in.”
Mark Granger van Nvidia herkent dat. „Mensen moeten er een keer kennis mee maken. En verder is belangrijk dat de eerste generatie auto’s meteen een heel gebruiksvriendelijke bediening heeft, zodat de klant ziet dat de auto hem echt begrijpt.”
Uit onderzoek blijkt inderdaad dat mensen die zelf al bekend zijn met functies als parkeerhulp, botspreventie en rijstrookherkenning, meer vertrouwen hebben in de autonome voertuigen.
Weerstand
Er zijn grote belangen gemoeid met de invoering van de autonome auto. Volgens de organisatie van de CES zal het aantal verkeersdoden in de VS daardoor met 90 procent verminderen. De premie voor autoverzekeringen kan dan met 40 procent omlaag.
Rebecca Lindland van KBB begrijpt de weerstand niet. „Mijn oude moeder zit nu gevangen in haar huis. Zo’n auto zou voor haar ideaal zijn. Denk je eens in wat een markt dit kan worden met het oog op de vergrijzing. Er zijn ook grote commerciële belangen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen met zo’n zelfrijdende truck gewoon even gaan slapen. Dat maakt het voor hen veiliger, prettiger en efficiënter.”
Mark Granger van Nvidia is het met Lindland eens. „Ik ben voor zaken veel onderweg van A naar B en het zou me veel tijd besparen als ik intussen andere dingen kan doen.”
„Doe gerust een dutje, de auto brengt u veilig op uw bestemming”
Even wegdommelen na een lange werkdag. Het is warm en de rit duurt zeker nog een uur. Een sensor in het dashboard ziet dat de bestuurder af en toe knikkebolt. Een voeler in de autogordel merkt dat hij dieper in- en uitademt. Tijd voor een rustprogramma.
De boordcomputer schakelt het programma in: er waait een koel briesje met pepermuntgeur, de ledverlichting in de auto wordt blauw, op de ruiten verschijnt een sterrenhemel, er klinkt rustige muziek en de stoel zakt onderuit.
Doe gerust een oogje toe, is de boodschap van Hyundai. „Wij brengen u veilig op uw bestemming.” De fabrikant toont op de CES in het Amerikaanse Las Vegas hoe de toekomst van autorijden eruit ziet. Nu kan dat alleen nog door middel van een virtualrealitybril, maar Jenny Kim van Hyundai verwacht wel dat dit binnen een aantal jaren werkelijkheid wordt. „We doen nog geen concrete uitspraken, maar als je ziet waar andere autofabrikanten mee bezig zijn, dan ontdek je overal dezelfde trends.”
Inderdaad: ze denken na over hoe de auto eruit moeten gaan zien als de bestuurder weinig meer te doen heeft. De slimme sensoren zien niet alleen of iemand in slaap valt, maar aan de greep op het stuur of aan de hartslag leiden ze af of de chauffeur boos is of verdrietig.
Het binnenklimaat van de auto moet hem dan op zijn gemak stellen of wat vrolijker maken, door temperatuur, licht, geur, geluid en stoelmassage aan te passen. Andere merken hebben nagedacht over draaibare autostoelen (Chrysler) en een stuur dat in het dashboard wegzakt (Volkswagen).