KLM schrijft weer zwarte cijfers
KLM heeft in het afgelopen gebroken boekjaar een nettowinst geboekt van 24 miljoen euro. Het verwachte fraaie resultaat is te danken aan een forse reorganisatie, waarbij in totaal 4500 banen worden geschrapt. De luchtvaartmaatschappij moest over dezelfde periode vorig jaar nog een verlies van 416 miljoen euro melden.
KLM-topman Van Wijk maakte donderdagmorgen in Amstelveen voor de laatste keer de jaarresultaten van het zelfstandige luchtvaartbedrijf bekend. De Nederlandse maatschappij is dinsdag overgenomen door Air France, dat nu 90 procent van de aandelen KLM in handen heeft.
KLM en Air France worden in september beide een werkmaatschappij van de holding Air France-KLM, waarvan KLM eenvijfde van de aandelen bezit. Tot september is KLM een dochteronderneming van Air France. Van Wijk verwacht dat Air France binnen afzienbare termijn 95 procent van de aandelen heeft. Daarmee verdwijnt KLM van de beursvloer in Amsterdam.
De donderdag gepresenteerde winst van KLM is volgens verwachting. Twee weken geleden stelde de directie de verwachtingen over de resultaten van het gebroken boekjaar 2003-2004 (eindigend op 31 maart) bij van break-even naar winst. De omvang van de winst was echter niet bekend.
De belangrijkste oorzaken voor de positieve resultaten zijn een eerder dan verwachte verbetering in het vierde kwartaal en aanzienlijke verbetering van de financiële resultaten in het passagiersvervoer. Het operationele resultaat is uitgekomen op 120 miljoen euro, tegenover een verlies van 484 miljoen euro een jaar eerder. Analisten waren uitgegaan van een operationeel resultaat van bijna 91 miljoen euro.
In het afgelopen boekjaar heeft KLM voor het eerst de vruchten geplukt van een omvangrijke reorganisatie. Deze sanering heeft inmiddels een besparing van 200 miljoen euro opgeleverd, aldus Van Wijk donderdagmorgen. Het besparingsprogramma moet uiteindelijk leiden tot een verbetering van het operationeel resultaat met 650 miljoen euro per 1 april 2005. KLM heeft inmiddels in totaal 3100 banen geschrapt. Daarmee ligt de banenreductie op schema. Volgens planning moeten er uiteindelijk 4500 banen verdwijnen.
De inkomsten van KLM liepen 9,4 procent terug tot 5,87 miljard euro. Mede door de sanering daalden de kosten echter veel harder, met 17,4 procent tot 5,76 miljard euro.
KLM geeft in verband met de overname door Air France geen prognose voor het lopende jaar. De maatschappij houdt vast aan de ingezette kostenbesparingen. „In de nieuwe groep Air France-KLM is een blijvende sterke focus op kosten essentieel voor een verdere verbetering van de financiële resultaten.”
Het passagiersvervoer krabbelde in het vierde kwartaal iets op. De inkomsten bleven met ruim 1,3 miljard euro gelijk in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Eerder in het boekjaar liep de omzet nog terug. KLM vervoerde begin 2004 meer passagiers met minder vliegtuigen. Bovendien nam het aantal tickets af omdat inmiddels eenderde van de reizigers via internet boekt.
Dochter Transavia (Basiq Air) kreeg door de aanhoudende prijzenslag onder charterbedrijven en goedkope maatschappijen minder inkomsten binnen uit het vervoer van passagiers. Over het hele boekjaar kwam Transavia uit op een bedrijfsresultaat van 16 miljoen euro tegen 28 miljoen euro een jaar eerder. In het laatste kwartaal boekte de KLM-dochter een verlies van 13 miljoen.