Unilever positief ondanks winstdaling
Unilever blijft ondanks een winstdaling in het derde kwartaal positief over het jaarresultaat over 2001. Mede dankzij de goede verkopen van grote merken als Ola-ijs, Knorr-voedingsmiddelen, Lipton-thee en Dove-wasmiddelen gaat het concern ondanks de „moeilijkere marktomstandigheden" voor heel 2001 uit van een lage dubbelcijferige winstgroei, dus net iets boven de 10 procent.
Bij Unilever is de nettowinst in het derde kwartaal inclusief bijzondere kosten gedaald met 44 procent tot 476 miljoen euro (1,05 miljard gulden). Deze daling werd met name veroorzaakt door hogere afschrijving van goodwill en rentekosten als gevolg van de overname van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Bestfoods. Daarnaast steeg de post bijzondere lasten in verband met uitvoering van de herstructureringsstrategie “Weg naar Groei” en de integratie van Bestfoods.
Exclusief bijzondere kosten en baten steeg het resultaat in het derde kwartaal met 5 procent tot 1,05 miljard euro (2,3 miljard gulden). De winst per aandeel voor bijzondere baten en lasten steeg met 6 procent naar 1,06 euro. Tijdens een conference call eind september ging de onderneming uit van een vlakke groei van de winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening voor afschrijving. Analisten gingen eveneens uit van een vlakke winstgroei.
Op de Amsterdamse effectenbeurs werden de kwartaalresultaten positief ontvangen. Het feit dat Unilever ondanks de economische tegenwind vasthield aan dubbelcijferige winstgroei over het hele jaar zorgde voor een koersstijging.
De totale netto-omzet groeide in het derde kwartaal met 13 procent tot 13,6 miljard euro. De verkoop van de leidende merken exclusief acquisities groeide met 5,3 procent. Dit is boven de verwachting van Unilever zelf. De onderneming ging eind september nog uit van een groei van 4,5 procent.
In Europa namen de totale verkopen met 9 procent toe. De omzet groeide in alle categorieën en er was volgens Unilever „aanhoudende vooruitgang" in Centraal- en Oost-Europa. Dankzij de mooie zomer droegen ijs en theedranken 2 procentpunten bij aan deze groei.
In Noord-Amerika droegen acquisities sterk bij aan de resultaten. De volumegroei in de wasmiddelen werd deels tenietgedaan door prijsdalingen. In Afrika en het Midden-Oosten was sprake van een stabiele winst- en omzetgroei. Vooral Nigeria, Ghana en Zuid-Afrika droegen bij aan het resultaat, waarbij de verkoopprestaties werden aangevoerd door wasmiddelen, thee, huid- en mondverzorging.
Turkije blijft zorgenkindje door de sterke economische terugval. Ook Azië en de Pacific hadden te lijden onder een tragere economische groei. In Latijns-Amerika zag Unilever de winst sterk omhoog gaan ondanks de mindere marktomstandigheden.
Vertrouwen
Bestuursvoorzitter A. Burgmans van Unilever houdt ondanks de mindere economische vooruitzichten vast aan eerder uitgesproken verwachtingen. „Wij hebben vertrouwen dat we onze doelstellingen zullen halen."
In de eerste negen maanden van het jaar daalde de nettowinst bij Unilever met 22 procent tot 1,63 miljard euro. Exclusief bijzondere kosten was er een stijging met 3 procent tot 2,6 miljard euro.