Onderzoeksraad: Betere instructies nodig bij spoorwegovergang
Om spoorwegovergangen veiliger te maken moet spoorbeheerder ProRail zorgen voor duidelijke informatie en instructies bij overwegen. Dat is nodig zodat bestuurders weten of ze zelfstandig kunnen oversteken.
Ook valt er winst te behalen wanneer ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van de risico’s op ongevallen bij overwegen.
Dat zijn de belangrijkste aanbeveling uit het onderzoekrapport naar het treinongeval in Dalfsen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Bij het ongeval in februari botste een trein op een hoogwerker. De machinist kwam hierbij om het leven en twee reizigers raakten lichtgewond.
Ieder jaar overlijden ongeveer tien tot vijftien mensen door ongelukken op overwegen. De afgelopen decennia is het aantal flink teruggedrongen, maar de laatste jaren stagneert de afname. Het aantal dodelijke slachtoffers bedraagt al enige tijd tien tot vijftien per jaar. De raad onderzocht de treinbotsing in Dalfsen om te kijken of uit dat ongeval lessen zijn te trekken voor de veiligheid bij alle overwegen.
De onderzoeksraad stelt dat inschattingsfouten van bestuurders bij het oversteken van een overwegen leiden tot ongevallen. Ook zou de veiligheid volgens het rapport verbeteren als ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van risico’s op ongevallen bij overwegen.
Bij de botsing tussen Dalfsen en Ommen had bedienaar van de hoogwerker geen mogelijkheid om met ProRail te overleggen. De machinist kreeg geen enkele waarschuwing dat de overweg was geblokkeerd. In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn dergelijke voorzieningen wel aanwezig.
Uit het onderzoek blijkt dat de machinist bij het ongeval onvoldoende tijd had voor een vluchtpoging. Het is niet duidelijk of de machinist een poging heeft gedaan om vanuit de cabine naar het reizigerscompartiment te vluchten. De machinist kon, vanwege de snelheid van de trein en een onoverzichtelijke boog in het spoor, het ongeval pas vier seconden voor de botsing zien aankomen.
De onderzoeksraad beveelt ProRail verder aan ervoor te zorgen dat een overweggebruiker alarm kan slaan als hij in de problemen komt. Op die manier kunnen machinisten gewaarschuwd worden voor een geblokkeerd spoor.