Aantrekkende economie geeft winkeliers lucht
Meer werkgelegenheid en koopkracht en een groeiend consumentenvertrouwen zorgen volgend jaar voor wat meer ademruimte voor winkeliers. Dat schrijven economen van ING in een dinsdag gepubliceerd rapport.
Het afgelopen jaar sloegen de faillissementen van V&D en de schoenenketens van Macintosh fikse gaten in de Nederlandse winkelstraten. Mede daardoor zagen winkels in bijvoorbeeld kleding, meubels, huishoudelijke artikelen en elektronica de omzet nauwelijks toenemen.
Daarin komt in 2017 verandering, denkt ING. Dat is te danken aan de aantrekkende economie, maar ook aan het feit dat de gaten in het winkellandschap langzaam maar zeker worden opgevuld. Zo opent de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay komend jaar zijn eerste vestigingen in Nederland, op plekken waar vroeger een V&D zat.
Pure webwinkels konden afgelopen jaar profiteren van de malaise in veel winkelgebieden. Zij zagen de verkopen met een vijfde toenemen. Hoewel stenen winkels volgend jaar meer tegenstand kunnen bieden, remt dit de groei volgens ING nauwelijks af.
De verkoop van voedingsmiddelen in supermarkten en speciaalzaken bleef afgelopen jaar wel groeien, en doet dat naar verwachting volgend jaar net zo sterk. Ook in die branche speelt internet een steeds grotere rol. De opkomst van maaltijddiensten dwingt ook supermarkten meer werk te maken van onlineverkopen.