Reclame gericht op jonge kinderen aangescherpt
In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen.
Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten. Eerder dit jaar besloten supermarktketen Albert Heijn en Plus al te stoppen met deze vorm van kindermarketing op hun huismerken.
Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Van Rijn noemt het besluit van de organisatie „een goede stap”.
Voedselwaakhond foodwatch vindt het ook een stap in de goede richting, maar ziet nog veel liever dat de regels komen van de overheid in plaats van dat de branche zelf iets regelt. „Nu mogen alleen producten die voldoen aan voedingscriteria van de voedingsindustrie reclame maken met kinderidolen. Maar die regels zijn zo slap dat zelfs sommige ijs, frisdrank en chips als ‘gezond’ worden beschouwd en er dus reclame gericht op kinderen voor gemaakt kan blijven worden. Dat is absurd. Het bevestigt ons standpunt: de overheid en ouders horen te waken over de gezondheid van kinderen en grenzen te stellen, niet de voedingsindustrie.”