Economie

„Caissière hoeft vooralsnog niet te vrezen”

De kassahulp van de gemiddelde supermarkt hoeft nog niet voor zijn of haar baan te vrezen door de opmars van technologie. Hoewel ontwikkelingen als zelfscans en onlinewinkelen in rap tempo doorzetten, lijkt het einde van de beroepsgroep volgens kenners vooralsnog niet aanstaande.

ANP
6 December 2016 13:52Gewijzigd op 16 November 2020 09:12

De Amerikaanse internetwinkel Amazon spant qua technologisch vernuft de kroon. Het bedrijf start binnenkort een proef met een winkel zonder kassa’s. De producten die in de winkelmandjes verdwijnen worden door middel van chips en sensoren automatisch gescand en betaald. Daardoor kunnen klanten met hun boodschappentas gewoon de winkel uitlopen. Mocht de proef succesvol zijn, dan wil Amazon de komende jaren honderden winkels volgens dit concept openen.

Volgens Joop Holla, Research Manager bij onderzoeksbureau GfK, zal het nog wel even duren alvorens de Amazon-methode gemeengoed zal zijn in supermarkten. Ook Bijzonder Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot van Rijksuniversiteit Groningen denkt dat er nog wel wat tijd overheen gaat alvorens grootgrutters over zullen gaan op een dergelijk systeem.

Sloot spreekt van de Amazon-winkel wel als een „mooie volgende stap”. Eigenlijk is de kassa volgens hem de laatste vorm van bediening in het supermarktconcept dat juist uitgaat van zelfservice. De hoogleraar legt verder uit dat wachtrijen voor kassa’s de grootste irritaties zijn bij klanten. Maar doordat bij kassa’s al steeds sneller afgerekend kan worden, valt de tijdswinst die met kassaloze winkels valt te behalen volgens hem wel mee.

Ook zal het volgens Sloot nog wel even duren voordat de kassaloze winkels rendabel zijn. „Kleine chips op alle verpakkingen en producten plakken zodat deze automatisch gescand kunnen worden is nu nog te duur”, aldus de hoogleraar.

Ook Holla benadrukt het kostenaspect. „Marges op supermarktproducten zijn over het algemeen zeer laag. Verkoop je bijvoorbeeld een tv dan wordt het een heel ander verhaal”, aldus de supermarktdeskundige. „Maar het gaat uiteindelijk wel die kant op, maar waarschijnlijk minder snel dan we denken.”

Als voorbeeld noemt Holla opmars van internetwinkelen. Aanvankelijk werd aangenomen dat tegen 2020 circa een vijfde van de boodschappen online besteld zou worden. Dat percentage wordt naar verwachting niet gehaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer