December pakketmaand: Ontvanger wil steeds meer
Webshops, logistieke bedrijven en bezorgers draaien op volle toeren in dé pakketmaand van het jaar. December zal met pakjesavond, Kerst en oud en nieuw ook dit jaar weer goed zijn voor miljoenen pakketten. De klant bestelt gretig en wacht vol ongeduld op de o zo bekende bus in de straat. „Alstublieft, hier is uw pakketje.”
Het gebeurt regelmatig dat mensen bijna staan te springen achter de voordeur als de pakketbezorger aan de deur komt. „Vooral vrouwen die kleding hebben besteld”, lacht pakketbezorger Polinder. De deuren van zijn bus gaan open, hij pakt een doos, scant hem, sluit de bus zorgvuldig af en loopt naar een huis op de IJsselkade in Kampen.
Niet veel later zit hij weer achter het stuur. „Soms staan ze je gewoon op te wachten. Maar dit heb ik ook bij me”, zegt hij en houdt een aangetekende brief omhoog. „Daar zijn ontvangers meestal niet zo blij mee.”
De klant en zijn wensen; daar draait het in pakketland om. Het is niet meer alleen zorgen dát het pakketje bezorgd wordt. Anno 2016 wil de ontvanger ook kunnen aangeven waar, hoe en wanneer de spullen aankomen. Bijvoorbeeld achterin de auto. Of op het werk tussen 14:00 en 15:00 uur. En daar moet je als grote speler direct op inspelen, zegt Liesbeth Kaashoek van PostNL. „Luisteren naar wat de klant wil, is voor ons een belangrijke pijler van ons succes.”
Logistiek netwerk
Wat er veranderd is bij PostNL? Kaashoek: „We kunnen nu op elk moment van de dag bezorgen, ook ’s avonds. Daarnaast zijn we op maandag gaan leveren en op dezelfde dag waarop een product is besteld: same day delivery. En ”return on demand” kan ook: de klant bepaalt waar en wanneer een pakketje, dat terug moet naar de webwinkel, wordt opgehaald.”
Deze trend wordt bevestigd door Wouter van Benten van DHL Nederland. „We kunnen pakketjes al in auto’s achterlaten door middel van een eenmalige toegangscode via een app. Of in speciaal ontwikkelde kluisjes op stations. Je moet een bepaalde bedrijfsomvang hebben om snel in te spelen op te behoeften van de klant. Om zes dagen in de week zowel ’s morgens, ’s middags als ’s avonds te kunnen leveren, heb je een uitstekend logistiek netwerk nodig. Anders red je het niet.”
Doen wat de klant wil. Webshops als bol.com en CoolBlue gaan er ver in. Er zijn tal van keuzemogelijkheden, zoals op afspraak bezorgd, op dezelfde dag, avondlevering, ophalen in de winkel of afhaalpunt en gratis verzending op de volgende dag, óók op zondag.
Zondagroute
Dat laatste, bezorgen op zondag, ziet Polinder steeds meer gebeuren. „Maar als christen ga ik dat niet doen. Ik verwacht ook niet dat het weigeren om op zondag te bezorgen een probleem zal gaan opleveren voor mij als pakketbezorger. Zo van: je moet die zondagroute erbij gaan doen, anders lig je eruit. PostNL werkt met losse contracten voor maandag, dinsdag tot en met zaterdag, avond en zondag. Je bent dus heel flexibel in wat je wel en niet aanpakt.”
Van Benten van DHL ziet nog een andere trend bij ontvangers. „Duurzaamheid is belangrijk. We hebben duizenden busjes op de weg die schadelijke stoffen uitstoten. Daar kijkt de klant naar. Daarom investeren we om onze CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. Zo hebben we een streetscooter ontwikkeld: een elektrisch aangedreven bestelwagen, ideaal voor stadsvervoer. En we zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische fiets met een grote bak achterop.”
PostNL is volgens de Dow Jones Sustainablity Index zelfs het meest duurzame bedrijf in de sector. Zo plaatst de onderneming zonnepanelen op de daken van sorteercentra, rijden bestelwagens op groen gas en worden bezorgers opgeleid om zuinig te rijden.
Consumenten bestellen ook steeds vaker op buitenlandse websites, ziet pakketbezorger Polinder aan de toenemende hoeveelheid uit China afkomstige pakketten. „Het kost bijna niets om iets naar Nederland te verschepen. Al heb je wel geduld nodig.” Dat laatste is er overigens steeds minder. De hele sector is gericht op snelheid om uiteindelijk hét summum van pakketbezorging te bereiken: vandaag besteld, vandaag in huis. Ongeacht welke dag.