Lobbywerk banken is miljoenenbusiness
De grote Nederlandse banken zijn niet heel transparant over hun lobbyactiviteiten, hoewel er in die business vele miljoenen euro’s omgaan. Dat staat in een rapport van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO). De organisatie spreekt daarbij van een „maatschappelijk en structureel probleem”.
„Er is een enorme scheefgroei tussen de mate waarin banken direct toegang hebben tot het ministerie van Financiën, en burgers die maar moeilijk kunnen achterhalen wie, wanneer, over welke wetsvoorstellen beslist”, zegt onderzoeker Myriam Vander Stichele.
ING spant de kroon met een eigen lobbyafdeling van zeventien medewerkers, aldus SOMO. Het financiële concern is lid van 38 financiële lobbyorganisaties. ING is daarbij jaarlijks zo’n 3 miljoen euro kwijt aan lidmaatschap van bankenkoepel NVB en besteedt volgens het rapport minstens vier ton aan vertegenwoordiging in Brussel bij Europese instellingen.
ING wees in een reactie op „uitgebreide toelichtingen” in zijn jaarverslag en op zijn website. Verder vindt de bank dat SOMO een te brede definitie van lobbywerk hanteert, omdat het werk zich grotendeels richt op het zo vroeg mogelijk in kaart brengen van komende regelgeving en het onderhouden van contacten met toezichthouders. „Wij menen dat dat in het belang is van ING en zijn belanghebbenden zoals klanten, werknemers en aandeelhouders”, aldus ING.