Wal-Mart boert goed met onlineverkopen
De focus op online shoppen en verbeterde winkels legt Wal-Mart geen windeieren. Het grootste winkelbedrijf ter wereld overtrof de verwachtingen van analisten in het derde kwartaal en verhoogde zijn verwachtingen voor winst in het hele jaar.
De omzet uit onlineverkopen steeg met ruim 20 procent, onder meer door de aankoop van webwinkelbedrijf Jet.com, tegenover een stijging van 12 procent een kwartaal eerder. Daarnaast zorgden de opgeknapte winkels en verbeterde service ervoor dat ook het bezoek aan de fysieke winkels steeg.
De nettowinst kwam in het kwartaal dat eindigde op 31 oktober uit op 3 miljard dollar. Dat was 4 procent minder dan een jaar eerder. Maar de winst per aandeel kwam met 0,98 dollar wel hoger uit dan de 0,96 dollar waar analisten gemiddeld op hadden gerekend. De omzet steeg met een fractie tot 118 miljard dollar.
Voor het belangrijke feestseizoen rekent Wal-Mart erop dat het momentum zich voortzet. De verwachtingen voor de jaarwinst zijn licht aangepast naar 4,20 tot 4,35 dollar per aandeel, waar eerder de onderkant van de bandbreedte op 4,15 dollar was gezet.