Consument

Peugeot 3008 gooit charmes in de strijd

Tony Vos
16 November 2016 13:35Gewijzigd op 16 November 2020 08:34
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Peugeot heeft grootse plannen. In 2017 wil het merk meer dan 1 miljoen cross-overs en SUV’s gaan verkopen. Met de 2008 ligt het merk aardig op koers, de nieuwe 3008 zorgt voor extra wind in de rug.

Met een lengte van 4,45 meter zit de nieuwe Peugeot 3008 precies midden in het segment waar auto’s zoals de Nissan Qashqai, Renault Kadjar en Kia Sportage de dienst uitmaken. Nu had Peugeot al jaren een 3008, maar die auto was meer een cross-over. Enkele jaren terug werd de dieselhybride veel verkocht vanwege voordeel in de bijtelling. Toch moet Peugeot in dit segment een nieuw positie bevechten. Daarvoor gooit het merk met het nieuwe model alle charmes in de strijd.

Een van de charmes moet komen van de uitstraling: een van de belangrijkste redenen waarom een koper voor een bepaald model kiest. Qua design heeft Peugeot een nieuwe weg gekozen. De 3008 draagt alle bij dit nieuwe DNA behorende elementen. De auto krijgt door een aantal strakke lijnen en goed geregisseerde rondingen een krachtige, zelfs wat dierlijke uitstraling. De leeuw lijkt in de 3008 te ontwaken. De detaillering is rijk met diverse chromen accenten en eventueel een dak in contrastkleur. De nieuweling toont aanzienlijk stoerder dan zijn voorganger. Bovendien is de 3008 wat langer en vooral breder geworden. Daarmee wint de auto aan praktisch nut. De binnenruimte blijkt een van de andere charmes van het model.

Onduidelijke menustructuur

Het interieur maakt sowieso indruk. De vormgeving vind je bij geen enkel ander merk. Peugeot lanceert op deze 3008 de nieuwe vertaling van de zogenaamde i-cockpit. Het instrumentarium staat hoog op het dashboard. Het stuur is juist klein, waardoor de bestuurder eroverheen kijkt voor informatie over snelheid en toerental, en hij of zij minder de blik van de weg hoeft te halen. Het stuurwiel in de 3008 is aan zowel de boven- als de onderkant afgeplat. Dit levert winst op voor de beenruimte en de afleesbaarheid van de klokken.

Die klokken zijn volledig digitaal, en je kunt kiezen uit zes verschillende indelingen van het instrumentarium. Als aanvulling zit er boven de middenconsole nog een traditioneel scherm voor vrijwel alle bedieningselementen: audio, navigatie, klimaat en eventueel internet. Jammer dat ondanks de uitstekende keuze voor TomTom de menustructuur zo onduidelijk is dat veel functies feitelijk slechts bij toeval worden gevonden. Ook het koppelen van de telefoon gaat verre van feilloos.

Het meubilair is prima, de stoelen zijn groot genoeg en ondersteunen uitstekend. Verder kiest Peugeot voor een onderstelafstemming die comfortminnaars beslist kan bekoren. Dat samen met de hoge zit en het bijbehorende uitzicht geeft de 3008 een rijervaring mee die duidelijk anders is dan bij de meeste concurrenten. De auto wekt het gevoel aanzienlijker groter en zwaarder te zijn. En dat terwijl het lichtgewicht onderstel juist de weegschaal niet te ver laat doorslaan. Daardoor kan Peugeot volstaan met bescheiden motoren. In dit geval een 1,2 liter driecilinder met turbo, een motor die uit vele andere producten van het concern bekend is. In de 3008 levert de motor een vermogen van 130 pk en komt aan een koppel van 230 Nm. De nieuwe 3008 levert het bewijs dat compacte motoren in relatief grote auto’s meer dan prima prestaties leveren. In vergelijking met het vorige model met de 1,6 liter instapmotor weegt de nieuweling een kleine 150 kilogram minder!

Zuinig

De motor levert iets meer vermogen, maar vooral meer koppel bij een aanzienlijk lager toerental. Daarmee sprint de handgeschakelde 1,2 liter in 10,6 seconden naar de 100 km/u en blijkt daarmee meer dan een seconde sneller. De motor doet keurig gedempt zijn werk onder de motorkap. Bovendien is zo’n kleine krachtbron mede dankzij het bescheiden voertuiggewicht opmerkelijk zuinig. Een gemiddelde van 1 op 16,5 mag er zijn.

De lagere CO2-uitstoot als gevolg van het gunstige verbruik levert in ons land een voordeel in de BPM. Daardoor kan Peugeot dit model met aanzienlijk meer technologie voor een prijs aanbieden die op hetzelfde niveau blijft. Vanaf 28.570 euro wordt de 1.2 PureTech 130 Access geleverd. De zeer complete Première-uitvoering komt op 32.790 euro met handbak. Een zestraps automaat behoort ook tot de mogelijkheden.

Peugeot herpakt zich in het SUV/cross-oversegment met de nieuwe 3008. Een auto die in vormgeving, inrichting en rijgedrag beslist bijzonder is. Een frisse Fransoos met aantrekkelijke eigenschappen. Alleen elektronisch mogen er wat kleine zaken worden verbeterd.


Peugeot 3008 Première 1.2 Puretech 130

Topsnelheid:

188 km/u

Acceleratie:

10,6 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld:

1 liter op 16,8 kilometer

CO2-uitstoot:

115 g/km

Aanhanggewicht (geremd):

1300 kg

Vormgeving.

Origineel gelijnde auto met alle kenmerken van het nieuwe merk-DNA.

Inrichting.

Uitstekende stoelen, bijzonder i-cockpitdashboard.

Rijcomfort.

Grote wielen met niet te lage banden, een prima afstemming van de ophanging en de hoge positie boven de weg zorgen voor veel comfort.

Elektronica.

Een goede menu­structuur ontbreekt, diverse functies zijn lastig te vinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer