Praktisch: Slimme acties rond aanbiedingen
Geld uitgeven is een stuk makkelijker dan sparen, houden we onze kinderen voor als ze hun eerste zakgeld krijgen. Laten we er meteen maar bij zeggen dat dat ook voor volwassenen geldt. Een kwestie van hoe we denken en van het feit dat we niet van die goede rekenaars zijn. Verkopers weten dat. En maken er gebruik van.
1 Tweede artikel halve prijs, juicht een prijskaartje uitbundig.
Door het woord ”halve” klinkt dat heel goedkoop, en dat is precies wat onze hersenen oppikken. In het gunstigste geval betekent het echter 25 procent korting, en als je het goedkoopste artikel voor de helft krijgt (wat vaak in kleine lettertjes te lezen staat) nog minder. Uit onderzoek blijkt ook dat ”50 procent extra” beter verkoopt dan ”35 procent korting”, terwijl het laatste goedkoper is.
2 Kledingzaken hebben zo hun eigen methoden om mensen tot kopen te verleiden. Bij de ingang staat een rek met goedkope kleding om klanten naar binnen te lokken. Want wie eenmaal binnen is koopt, weet men uit ervaring. Wil een verkoper graag van zijn T-shirts van 20 euro af, dan doet hij er goed aan om er een rek met dure, soortgelijke shirts naast te zetten. Onbewust trekt de klant dan de conclusie dat hij er een koopje aan heeft.
3 Hoe meer keuze, des te meer kopers. Tenminste, dat zou je denken. Amerikaanse onderzoekers trekken een andere conclusie: hoe meer keuze, des te meer kijkers. Biedt een supermarkt 24 verschillende soorten jam aan, dan stoppen er meer klanten bij het schap dan bij 6 soorten (60 tegen 40 procent). Maar bij 6 soorten jam gaat 30 procent van de ‘kijkers’ over tot koop, tegen slechts 3 procent bij 24 soorten. De oorzaak gaven de klanten zelf aan. Ze zagen door de bomen het bos niet meer.