Wagenpark Rotterdam wordt snel schoner
De instelling van een milieuzone om vervuilende auto’s uit het centrum van Rotterdam te weren heeft merkbaar resultaat. Het verkeer stoot nu al 20 procent minder roet uit. Dat blijkt uit een vrijdag bekendgemaakte, tussentijdse evaluatie van de gemeente in samenwerking met onderzoeksinstituut TNO en de milieudienst DCMR.
„De milieuzone doet wat wij ervan verwacht hadden”, zegt D66-wethouder Pex Langenberg (duurzaamheid en mobiliteit). Die zone werd per 1 mei ingesteld en heeft al snel tot een schonere lucht in de stad geleid. Volgens Langenberg zijn de resultaten zodanig, dat de Maasstad op koers ligt om een reductie van 40 procent over twee jaar te halen.
Milieudefensie zegt in een reactie verheugd te zijn over de omslag. „Dat is ook goed nieuws voor andere steden”, zegt Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie. „Zij kunnen in de wetenschap dat het echt helpt, nu ook werk maken van gezondere lucht voor hun inwoners.”
Dagelijks rijden er een kleine 500.000 auto’s door het centrum van Rotterdam, waar de milieuzone van kracht is. Het aantal vervuilende, oude auto’s op benzine en diesel in de stad is onder meer door een slooppremie snel afgenomen tot circa tweehonderd per dag. Daardoor is de uitstoot aan stikstofoxiden (NOx) eveneens afgenomen met 5 tot 10 procent.
Sinds mei hebben bijna 15.000 automobilisten de nieuwe milieuregels overtreden. Zij hebben een bekeuring van 90 euro gekregen van het CJIB. In 45 procent van de gevallen ging het om personenauto’s, de rest reed in een bestelauto of vrachtauto.
Die boetes schrikken goed af, constateert de gemeente, want de overtreding wordt zelden herhaald. Vorig jaar reed nog 2 procent in een te oude of vervuilende auto, nu voldoet 99,9 procent van de voertuigen in het centrum van Rotterdam aan de milieuregels.
Oldtimers van veertig jaar en ouder zijn overigens automatisch toegestaan in de milieuzone. Zij hoeven geen ontheffing aan te vragen, zoals bijvoorbeeld wel geldt voor foodtrucks en kampeerauto’s.