Staatssecretaris komt omwonenden Schiphol tegemoet
Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer komt tegemoet aan kritiek van omwonenden van Schiphol. Zij vinden de compensatieregeling voor de geluidsoverlast van de luchthaven te rigide. De bewindsvrouw wil kijken of omwonenden meer keuzevrijheid kunnen krijgen bij de manier waarop ze voor de herrie worden gecompenseerd.
Schultz van Haegen kondigde woensdag aan te laten onderzoeken in hoeverre dat mogelijk is. Dat de positie van Schiphol als mainport versterkt moet worden, staat voor haar vast. Dit mag volgens haar echter niet leiden tot meer overlast, omdat de milieugrenzen niet opgerekt mogen worden. De compensatieregeling houdt nu in dat mensen wier huis dicht bij de start– en landingsbanen van Schiphol liggen, een verhuisvergoeding krijgen. Mensen die verder weg wonen, kunnen hun huis laten isoleren.
Ook komt er een onderzoek hoe de overlast rond Schiphol zoveel mogelijk kan worden beperkt. Zij ziet daarbij een coördinerende rol weggelegd voor CROS, het overlegorgaan in de regio. CROS zou voorstellen kunnen doen voor het verbeteren van de ligging van vliegroutes.
Daarnaast zou de regio meer verantwoordelijkheid moeten krijgen voor het maken van afspraken met de luchtvaartsector. „Vanuit Den Haag zou ik graag meer op hoofdlijnen willen sturen", aldus Schultz van Haegen.
De afgelopen weken heeft haar ministerie gesprekken gevoerd met bewonersorganisaties, de luchthaven Schiphol en andere partijen, zoals Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De staatssecretaris woonde woensdag de afsluitende bijeenkomst in Amsterdam bij.
Uit de gesprekken bleek verder dat de informatievoorziening van omwonenden en gemeenten over tal van Schiphol–zaken beter moet worden. Het ministerie wil daar samen met CROS, Schiphol en LVNL aan werken. Bewoners hebben er volgens Schultz van Haegen recht op te weten waar ze aan toe zijn.
Dat omwonenden meer keuzevrijheid en de regio meer verantwoordelijkheid krijgen, juicht CROS toe. Zowel de compensatieregeling als wet kent nu weinig flexibiliteit. In de wet is volgens Van der Pluijm van CROS alles tot „tien cijfers achter de komma" vastgesteld, zodat zowel voor de regio als de luchtvaartsector weinig speelruimte overblijft zonder dat ze lange procedures moeten voeren. CROS had de staatssecretaris eerder al een wensenlijstje voor de evaluatie van de wet gestuurd. Door de omwonenden van Schiphol nu met mogelijk meer zeggenschap tegemoet te komen, geeft Schultz gehoor aan die wensen.