Vissers: aanlandplicht moet van tafel
De aanlandplicht is onwerkbaar, onhaalbaar en onrealistisch en moet daarom van tafel, schrijft Jan de Boer.
Maandag 25 oktober. De Nederlandse vloot vaart uit om te gaan vissen. In de loop van de ochtend krijgen alle kotters van de visserijorganisaties een alarmerend mailbericht: het quotum voor tarbot en griet raakt te snel vol, het quotum voor rog is al bijna vol. We mogen de rest van dit jaar per week per kotter nog maximaal 375 kilo tarbot en griet en maximaal 40 kilo rog aan land brengen.
Ontstemming alom. We hebben de hele zomer al dure tarbot –die op de visafslag 6 euro per kilo opbrengt– overboord moeten gooien, nu nog veel meer. Voor veel vissers betekent dat een financiële strop, vooral voor collega’s met een laag quotum voor schol en tong.
Wij begrijpen het niet meer. Vanwege de aanlandplicht moeten we kleine, ondermaatse tong aan boord houden en meenemen naar de wal. Die tong mag niet worden bestemd voor menselijke consumptie en wordt vernietigd. Maar grote, marktwaardige tarbot, griet en rog moeten we overboord gooien. Over voedselverspilling gesproken!
Tarbot en griet waren vroeger ongequoteerde soorten. Het quotum kwam er pas toen Spanje en Portugal in 1986 toetraden tot de EEG, de huidige Europese Unie. Dat was bedoeld om te voorkomen dat de Spanjaarden naar de Noordzee zouden komen en deze vis allemaal op zouden vissen, zo werd ons toen voorgehouden. Om onze eigen vissers te beschermen dus. En als we ooit zelf knel zouden komen te zitten, zou ons quotum worden verruimd, aldus destijds onze minister.
De werkelijkheid is dat het quotum voor tarbot en griet de afgelopen jaren alleen maar verlaagd is, zonder dat daar een duidelijke reden of wetenschappelijke onderbouwing voor is. Wij vissers zien in zee steeds meer tarbot, griet en rog zwemmen, ongelooflijk veel zelfs. Ondergetekende vist ruim 25 jaar, maar zo veel tarbot, griet en rog als dit jaar hebben wij nog nooit gevangen. Duizend kilo tarbot en griet in de week is geen enkel probleem, en die 40 kilo rog hebben sommige collega’s op maandagmorgen bij de eerste trek al binnen. Waar blijft nu die beloofde quotumverruiming?
De staatssecretaris van Economische Zaken heeft toegezegd dat Nederland bij de verdere invoering van de aanlandplicht op zoek gaat naar „rek en ruimte.” Gaat onze overheid die toezegging wel waarmaken? Als de visserman nu ziet wat er gebeurt met tarbot en griet, dan is het toch begrijpelijk dat wij wantrouwend worden? Straks is het gedrocht van een aanlandplicht een feit. En dan komt er een farao die Jozef niet gekend heeft: de volgende bewindsman of -vrouw. Weet die nog van de toegezegde rek en ruimte? Of geldt dan: de aanlandplicht is een wet van Meden en Perzen. En de vissers, die zitten met de gebakken peren. Wij vissers weten als geen ander hoe wetten per land verschillend worden geïnterpreteerd. Noorwegen heeft ook een aanlandplicht. In Noorse wateren word je opgebracht naar een Noorse haven en krijg je een bekeuring van 50.000 tot 60.000 euro als je per ongeluk een paar scharretjes overboord hebt laten vallen.
Wij als vissers moeten de aanlandplicht uitvoeren. Maar ondergetekende heeft nog niet één collega kunnen vinden die er het nut van inziet. Zelfs biologen vinden dat de maatregel geen nut heeft. De aanlandplicht moet van tafel, die is onwerkbaar, onhaalbaar en onrealistisch. En ons quotum voor tarbot, griet en rog moet dringend worden verhoogd. Gaat Nederland dat voor ons oplossen?
De auteur is schipper van de kotter UK 197. Hij schrijft dit artikel mede namens het bestuur van de stichting Eendracht Maakt Kracht, de Nederlandse Vissersbond, VisNed en de schippers en bemanningsleden van de volgende schepen: ARM 7, ARM 14, ARM 44, ARM 20, ARM 25, ARM 33-ARM 46, B 518, B 601, BCK 40, BRA 2, BRA 5, BRA 7, GO 1, GO 22, GO 23, GO 31, GO 37, GO 38, GO 44, GO 48, GO 57, GRE 33, HD 3, HD 4, HD 30, HD 70, L 126, LT 60, MDV 1, N 57, N 79, N 350, NG 1, NG 10, NG 12, NG 19, NG 21, OD 6, O 231, O 229, PD 43, SCH 10, SCH 45, SC 28, SK 18, ST 4, ST 21, ST 27, TX 1, TX 3, TX 19, TX 36, TX 38, TX 68, TX 94, UK 5, UK 19, UK 24, UK 33, UK 37, UK 45, UK 47, UK 48, UK 64, UK 87, UK 95, UK 112, UK 135, UK 145, UK 148, UK 149, UK 152, UK 153, UK 155, UK 156, UK 158, UK 165, UK 172, UK 195, UK 197, UK 200, UK 224, UK 227, UK 237, UK 272, UK 317, UK 382, UK 456, VLI 7, VLI 27, WR 7, WR 20, WR 40, WR 57, WR 67, WR 213, WR 274, Z 45, Z 55, Z 53, Z 56, Z 84, Z 201, Z 296, Z 431, Z 525, Z 575, ZK 2 en ZK 87.