Seat zet eerste SUV meteen volwassen neer
De Spaanse Volkswagendochter Seat behoort met de nieuwe Ateca tot de instappers onder de SUV’s en cross-over. Maar voegt het merk ook daadwerkelijk wat aan het aanbod toe?
De grenzen van de traditionele marktsegmenten vervagen steeds meer. Waar de middenklasse vroeger stond voor hatchbacks zoals een Volkswagen Golf en de daaraan verbonden sedan, is het tegenwoordige aanbod veel breder. Al jaren bestaat er grote belangstelling voor SUV’s en cross-overs: ruime gezinswagens die wat hoger op de wielen staan. Automobilisten ervaren die hogere positie als veilig en geborgen. Geen wonder dat er steeds meer automerken instappen, en niet zonder succes.
Bij de ontwikkeling van de Ateca hoefde Seat niet helemaal blanco te beginnen. Het merk behoort tot de Volkswagen Groep. Het kan daardoor gebruikmaken van allerhande bestaande bodemgroepen en aandrijflijnen. Nu heeft Volkswagen zelf recent de tweede generatie Tiguan uitgebracht. En juist met die auto lift Seat keurig mee.
Dat begint al met het onderstel. De Ateca maakt gebruik van de modulaire en lichtgewichtbodemgroep die binnen het concern bij een veelheid aan modellen wordt gebruikt. Daarbij horen een McPhersonvoorwielophanging en een multilink achteras. Dit dient zowel het comfort als de dynamiek en de stabiliteit. Door te spelen met de afstemming hiervan kan ieder merk op een gelijke basis auto’s maken die voelbaar anders zijn.
Spaanse saus
Met de vormgeving goot Seat een Spaanse saus over het concept van de Volkswagen Tiguan. Bij Seat horen sportieve lijnen. Die sieren ook deze Ateca. Het front oogt strak; verder wijzen alle knikjes en schuine kanten naar het midden. Op de flanken valt een krachtige, horizontale lijn net boven de portiergrepen op. Ook boven de dorpel toont de Atecakarakter met een licht oplopende groef boven de zwarte dorpels. De wielkasten zijn hoekig vormgegeven om het stoere karakter verder te benadrukken.
Net als bij de voorkant vertoont de achterzijde schuin lopende lijnen die naar het midden wijzen. Wie snel kijkt, krijgt in eerste instantie de indruk met een BMW te maken te hebben. De Xcellence-uitvoering heeft fraaie details, met matte aluminium dakrails, 18 inch lichtmetalen wielen en aluminiumkleurig details in de bumpers.
Seat kan niet alleen gebruikmaken van een bestaande bodemgroep, ook de motoren en de aandrijving kunnen zo uit de schappen van Volkswagen worden getrokken. De Ateca begint bescheiden met een driecilinder turbo, die qua prestaties krap aan is. De tweede motor is deze 4 cilinder 1,4 liter, die ook meteen de grootste en krachtigste benzineversie is. Ondanks de bescheiden cilinderinhoud blijken 150 pk aan vermogen en een koppel van 250 Nm al bij 1500 tr/min meer dan voldoende om de 1249 kilogram wegende Seat goed te laten presteren. In 8,5 tellen sprint de vijfzitter naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 201 km/u. Seat biedt bij deze motor de keuze uit een handgeschakelde zesbak en een zeventraps DSG-automaat. De eerste optie in deze auto levert in de praktijk een gemiddeld brandstofverbruik op van 1 liter op 12,6 kilometer. Daarmee voldoet de auto aan de verwachtingen, maar is geen uitschieter in positieve zin. Wie voor de automaat kiest, kan rekenen op een vergelijkbare dorst omdat een DSG-versnellingsbak, in tegenstelling tot een traditionele automaat, nauwelijks invloed heeft op het verbruik. Het totale karakter van de motor en ook de hele auto is voldoende kwiek. Voor maximale prestaties moet de motor wel naar de hogere toerentallen worden gebracht. Over het geheel genomen zijn er geen hinderlijke geluiden waar te nemen, op een kleine resonantie in de bestuurdersdeur na, die ongetwijfeld exemplarisch zal zijn.
Bagage
De interieurruimte is uitstekend. Vier tot eventueel vijf volwassenen genieten van een royaal aanbod aan hoofd- en beenruimte. Verder schept de Ateca alle voorwaarden om flink wat bagage mee te torsen: 510 liter is er standaard aanwezig, snel uit te breiden tot 1604 liter.
Seat prijst de Ateca vanaf 25.900 euro voor de 1 liter driecilinder in basisuitvoering. De 1.4 TSI begint bij 29.800 euro één trede hoger. De Xcellence is het topniveau en kost bij de Ateca 1.4 TSI 31.800 euro. Daarmee begeeft de Seat zich keurig op het niveau van de concurrentie en houdt enige afstand tot de Tiguan van moeder Volkswagen. Seat voegt dus beslist wat aan het segment toe.
Seat Ateca 1.4 TSI Xcellence
Topsnelheid: 201 km/u
Acceleratie: 8,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 12,6 kilometer
CO2-uitstoot: 125 g/km
Aanhanggewicht (geremd): 1800 kg
Vormgeving.
De strakke lijnen geven de Ateca een sportieve uitstraling.
Aandrijving.
Motor en versnellingsbak zijn keurig op elkaar afgestemd en bieden goede prestaties bij een redelijk brandstofverbruik.
Prijs.
Seat biedt de Ateca aan voor een gunstige prijs in vergelijking met de Volkswagen Tiguan.
Materialen.
Naast de fraaie lederen bekleding past Seat hier en daar wat harde kunststoffen toe.