Rabobank: Aandeel biologisch product in het schap verdubbelt binnen tien jaar
Biologische producten zijn over tien jaar goed voor 7 procent van de totale Nederlandse levensmiddelenmarkt. Dat betekent een verdubbeling van het huidige marktaandeel, stelt de Rabobank.
In heel West-Europa en in de Verenigde Staten is de verkoop van biologisch voedsel aan een opmars bezig, meldde de bank gisteren. Dat heeft alles te maken met zorgen die consumenten zich maken over gezondheid, voedselveiligheid, milieu en dierenwelzijn. In Nederland steeg de omzet van biologische producten de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 11 procent per jaar, terwijl de totale voedingsmarkt maar 1 procent groter werd.
„Biologisch tart de marktlogica. De economische recessie en de gematigde prijsontwikkeling van agrarische grondstoffen in de afgelopen jaren lijken geen vat te hebben gehad op de biologische markt”, schrijft de bank. Het succes is vooral te danken aan het vertrouwen dat consumenten in biologisch voedsel hebben.
Biologisch voedsel moet aan strenge eisen voldoen waar het gaat om bemesting en het gebruik van bestrijdingsmiddelen en medicijnen. De consument beschouwt die eisen volgens de bank als een soort keurmerk voor eerlijk, veilig en gezond voedsel. „Of biologisch eten echt gezonder en duurzamer is, doet er bijna niet toe. De consument neemt dat aan.”
Dit heeft de verkoop van biologische voedsel volgens de bank een enorme duw in de rug gegeven. Ook het zich uitbreidende aanbod in de supermarkten werkt mee.
Volgens de bank kunnen Europese levensmiddelenproducenten het zich niet veroorloven om de biologische markt links te laten liggen. Producten komen in Nederland, en ook in de rest van West-Europa, tot nu toe vooral van kleinere, lokale spelers. Met uitzondering van de zuivelreuzen laten producenten van grote voedingsmerken het vaak nog afweten. „De omzetgroei in biologisch is grotendeels langs hen heen gegaan”, aldus de bank.
In de Verenigde Staten is dat heel anders. Grote merkfabrikanten zoals Hain Celestial en General Mills brengen daar met succes biologische varianten van hun bestaande producten op de markt. Ook kopen ze succesvolle biologische producenten en merken op. Deze Noord-Amerikaanse fabrikanten proberen bovendien in Europa voet aan de grond te krijgen. „Ook in Nederland zijn de eerste biologische producenten al weggekaapt”, schrijft de Rabobank.