„Leuke auto’s zijn niet zuinig, en andersom”
Er bestaan meer autotypes dan een mens in zijn leven kan uitproberen, maar Marcus Wisse uit Zeeland doet een niet onaardige poging. Hij heeft inmiddels meer auto’s gehad dan levensjaren: de teller staat op veertig plus.
Hoe het begonnen is weet hij niet meer, maar vooral in het begin wisselde hij heel snel van auto, vertelt Marcus Wisse (40). „Tegenwoordig probeer ik een auto vaak wel een jaar te houden, en niet meer dan drie tegelijk.
Het komt nogal eens voor dat ik op straat een leuke auto tegenkom of ik lees iets over een type, die Alfa Romeo zescylinder bijvoorbeeld, waarmee ik op de foto sta. Rondkijken op internet leert dan dat ze bijzonder veel verbruiken, maar anderzijds nog geen 1000 euro kosten. Dan denk ik: we gaan er gewoon eens een tijdje in rijden.
Oude Citroëns springen er voor mij uit omdat de vormgeving boven het praktische nut ging. De DS was mijn allereerste – gekocht toen ik 17 was. En een CX kan ik maar moeilijk laten staan, daar heb ik er vijf van gehad. Volvo’s schrijf ik ook hoog aan: ze zijn nooit hip maar worden ook nooit oud. Precies andersom als bij Renaults eigenlijk.”
Vierkante bochten
„Ik heb me niet heel vaak aan een auto vertild, behalve misschien aan die Citroën CX Athena, die ik niet goed bekeken had: hij bleek van onder tot boven rot. En de Seat Marbella, die alleen prettig is als je van vierkante bochten houdt – maar hij was wel favoriet bij onze kinderen om de kleur: roze. De Renault Mégane was echter een koopje: weinig voor betaald en na 60.000 kilometer kreeg ik na een aanrijding van de verzekering 2000 euro meer dan ik ervoor betaald had.
De best rijdende auto was de Alfa 156 zescylinder: met genoegen heb ik hem telkens volgetankt, om dan heel vlug weer te moeten tanken. Deze zomer heb ik hem vervangen door een Volvo XC70.
Een andere grootverbruiker was de Mercury Grand Marquis. Een heel fijne V8 uit 1988; moeilijk voor te stellen dat zo’n leuke auto slecht voor het milieu is. Andere bijzondere types waren de Chevrolet Caprice, een voormalige ”cop car” met een Corvette LT1-motor. En de Jeep Cherokee tweedeursversie: die had ik nooit weg moeten doen.
Qua onderhoud valt autorijden doorgaans mee. Zelf laat ik nooit te veel repareren en zeker geen distributieriemen vervangen. Het volksverhaal zegt dat dat belangrijk is en vooral garages vinden dat prachtig. Maar ik heb ooit een auto gehad die na 26 jaar nog de eerste riem had. Bij een auto van vijf jaar of ouder is mijn advies: gewoon uitzingen met wat noodzakelijk onderhoud, dan gaat dat meestal heel lang goed. En aan een Volvo doe ik al helemaal niets, tenzij merkbaar nodig. Een van mijn 740’s deed ooit 125.000 kilometer met dezelfde olie.
Een voordelige hobby is dit niet per se: leuke auto’s zijn nu eenmaal niet zuinig – en dat hoeft van mij ook niet. Dat verbruik als doorslaggevende factor wordt gezien, is aangeleerd gedrag. Stekkerauto’s vind ik om allerlei redenen al helemaal een zorgelijke ontwikkeling. Mensen met zo’n auto wantrouw ik een beetje. Dat zijn volgens mij dezelfden die de gemeente bellen als de boom van de buurman te hoog gegroeid is.”
Flink afdingen
„Aankooptips? Flink afdingen, liefst tot 30 procent onder de vraagprijs. En verder is een Volvo een veilige aanrader. Als je een gezin hebt: de zevenpersoons V70 of XC70 bijvoorbeeld, met een zo zwaar mogelijke motor. Van MPV’s ben ik niet weg: met alle stoelen bezet is er amper ruimte over voor spullen. Ik heb een Renault Espace gehad, maar ik rij eigenlijk liever twee keer heen en weer dan dat ik die nog een keer koop.
De enige types die niet op mijn lijstje staan zijn Japanners of Koreanen, inderdaad: kwestie van persoonlijke smaak. Net zoals sommige mensen witte sokken dragen, of een horloge van de kermis – maar ik houd er niet van.”
serie Autobiografie
Auto’s zeggen iets over hun bestuurders, want in de lak weerspiegelt zich het karakter van de eigenaar. Deel 9: de auto-biografie van Marcus Wisse (40) uit Grijpskerke.
Auto’s van Marcus Wisse op een rij:
Audi 80 L (’76)
Alfa Romeo: Giullietta (’83), 156 (V6)
Chevrolet Caprice (cop car, ’96)
Citroen: Berlingo, BX, DS, GSA, Xsara en vijf keer CX (break, reflex, Athena, Pallas 2.0, Pallas IE)
Daihatsu Cuore
Ford Windstar
Jeep Cherokee
Mercury grand Marquis (’88)
Opel Astra
Peugeot: 304 cabrio, 305, 505
Renault: Espace, Mégane
Seat Marbella
Triumph Acclaim
Volkswagen: Passat TS (’73), Polo
Volvo 244, 740 (3x), 850 (2x), V70 (2x), XC70