Binnenland

Merwedebrug als steen des aanstoots

Lange files, truckers die moeten omrijden, jongeren die amper op tijd op school kunnen komen. Voor menigeen is de Merwedebrug bij Gorinchem deze dagen een steen des aanstoots.

J. Visscher
14 October 2016 22:29Gewijzigd op 16 November 2020 07:34
De Merwedebrug is deze dagen een bron van onrust voor veel mensen. Sinds dinsdag mogen truckers en buschauffeurs de brug bij Gorinchem niet meer over. Er zijn scheurtjes in de 55 jaar oude brug gevonden. Minster Schultz (Infrastructuur) zei  gisteren haas
De Merwedebrug is deze dagen een bron van onrust voor veel mensen. Sinds dinsdag mogen truckers en buschauffeurs de brug bij Gorinchem niet meer over. Er zijn scheurtjes in de 55 jaar oude brug gevonden. Minster Schultz (Infrastructuur) zei gisteren haas

Krijsende kraaien laten zich horen in Arkel. Rond half acht vrijdagmorgen maakt het duister van de nacht stilaan plaats voor een milddadige oktoberzon. Helder zicht, fris windje. Hoe fraai kan het zijn, hier in het dorp onder de rook van Gorinchem.

Maar dan toch: die vreselijke Merwedebrug. Sinds deze week is de brug bij Gorinchem voor menigeen een bron van ergernis.

Vanaf dinsdag is de Merwedebrug gesloten voor vrachtwagen (en bussen) zwaarder dan 3,5 ton. Dit omdat er scheurtjes in de betonconstructie zijn ontdekt. Chauffeurs die het verbod aan hun laars lappen, riskeren een boete.

Sallaint is dat elf boetes van elk 230 euro die de afgelopen week zijn uitgedeeld aan vrachtwagen- en buschauffeurs zijn kwijtgescholden. Justitie meldde gisteren dat de verbodsborden bij de Merwedebrug niet duidelijk waren.

Hardleers

De afgelopen dagen zorgde de veiligheidsmaatregel voor forse vertragingen op en rond de A27 bij Gorinchem. De politie houdt bij de 55 jaar Merwedebrug controles. Om zo desnoods hardleerse truckers terug te sturen.

Inmiddels klaagden diverse politieke partijen en gemeenten hun nood bij minister Schultz (Verkeer). Ze stellen dat het weren zwaar verkeer op de brug op een belangrijke noord-zuid-verbinding leidt tot forse economische schade. Naar verwachting duurt het oponthoud nog diverse weken.

Minister Schultz (Infrastructuur) zei vrijdag haast te willen maken met de reparatie van de gammele brug

Brandstof

Met een afstandbediening brengt trucker Patrick Laming (39) de laadklep achter zijn vrachtwagen omhoog. Zojuist heeft deze vrijdagochtend zijn vracht afgeleverd bij een bedrijf op het industrieterrein in Arkel.

Duidelijk merkt Laming, werkzaam bij een transportbedrijf in het Brabantse Gilze-Rijen, de gevolgen van de afsluiting van de Merwedebrug voor vrachtwagens. ,Ons bedrijf moet meerdere keren per week vracht afleveren in Arkel. Normaal gaan we dan over de Merwedebrug. Nu moeten we tientallen kilometers per rit omrijden.

Zeker zelfstandige rijders kunnen forse financiële schade ondervinden van de brugafsluiting, vreest Laming. ,Als die chauffeurs de Merwedebrug vermijden, doen ze uiteraard veel langer over een transportklus. De vraag is nog maar of ze de kosten voor bijvoorbeeld extra brandstof kunnen doorberekenen aan hun opdrachtgevers. Als er vaste prijzen voor een klus zijn afgesproken, kan dat een lastig verhaal worden.”

Breder

Op de Merwedebrug is het al jaren tobben, stelt Laming. ,Ik ben twintig jaar chauffeur en weet niet beter of ik sta daar in de file. De brug is veel te smal. Een personenwagen past maar net langs een vrachtwagen. Je hebt geen uitwijkmogelijkheden. De brug had volgens mij al lang moeten zijn gemoderniseerd. Groter en breder moet-ie worden.”

Veel arbeiders die dagelijks met de auto de Merwedebrug nemen, zijn deze weken in de aap gelogeerd. Op een bedrijf in Arkel legt kabelwerker Jaap Bouman (49) uit Wijk en Aalburg even het werk neer. Ook hij is, op de dagelijks terugtocht naar huis, meer tijd aan zijn autorit kwijt. Al te moeilijk wil hij er niet over doen. ,Kennelijk is het voor onze veiligheid nodig dat de brug voor zwaar verkeer verboden is.”

Veerpont

Op de zonovergoten Merwede bij Gorinchem laten meeuwen zich meedeinen op de golven. Binnenvaartschepen stomen af en aan.

Schipper Jan van Kooten (59) staat op het punt de veerpont naar Woudrichem te varen. Hij merkt dat reizigers vanwege het oponthoud bij de Merwedebrug vaker hun toevlucht zoeken op een van de ponten in de omgeving. Van Kooten schat dat er deze dagen 10 procent meer mensen meevaren dan normaal. ,Omdat de reguliere lijnbussen niet over de brug mogen rijden, zoeken onder meer scholieren naar alternatieven. Ze nemen bijvoorbeeld de ponten vanuit Werkendam, Sleeuwijk of Woudrichem.”

Andere wegen

De problemen rond de Merwedebrug hebben ook impact op de reformatorische Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. Menig docent en leerling is meer tijd kwijt aan de reis naar school. ,Vooral enkele tientallen leerlingen uit Sprang-Capelle, Waalwijk en een enkeling uit Raamsdonksveer hebben hinder. Deze jongeren zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. De reguliere lijndienst mag niet over de Merwedebrug. Dus moeten andere wegen worden gezocht”, zegt conciërge W. Rijneveld.

Florian Spuijbroek (14) uit Sprang-Capelle kan erover meepraten. De leerling van de reformatorische school is samen met een dertigtal plaatsgenoten aangewezen op een pendeldienst met een klein busje. ,Daar passen acht mensen in. Dus moet ik best vaak wachten. Soms duurt de reis een uur langer.”

De jongen kan het verbod voor zwaar verkeer wel billijken. ,Ik vind de maatregelen goed. Het zou niet leuk zijn als die brug instort.”

----

,Sla brug naar ondernemers”

Ondernemers krijgen mogelijk vergoeding voor de schade die ze ondervinden van de problemen op Merwedebrug.

Minister Schultz (Infrastructuur) zei gisteren dat wordt onderzocht of bedrijven voor schadeloosstelling krijgenn. Vrachtwagens en bussen mogen sinds dinsdag niet over de Merwedebrug rijden, in verband met scheurtjes in de constructie. Transportorganisaties schatten de schade op zeker een half miljoen euro per dag.

Advocaat mr. Jaco van den Brink pleitte deze week in een internetblog voor financiële tegemoetkoming van gedupeerden die zijn getroffen door de ,onverwachte” stremming. Volgens hem is „op het eerste gezicht geen sprake van normaal ondernemersrisico. De schade voor de logistieke sector is enorm. Terwijl aanleg en onderhoud van dit soort infrastructuur een verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat is.”

Hij stelt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat vaker een „specifieke nadeelcompensatieregeling” opende. „Bijvoorbeeld toen in 2012 een sluisdeur in Eefde naar beneden viel, waardoor het Twentekanaal lange tijd gestremd was.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer