Economie

Facebook ontpopt zich tot Marktplaats-concurrent

Marktplaats krijgt er een geduchte concurrent bij. Face­book lanceerde deze week in vier landen Marketplace, de rest van de wereld zal snel volgen.

Orkun Akinci
6 October 2016 16:30Gewijzigd op 16 November 2020 07:15
beeld AFP
beeld AFP

De gelijkenis in namen is treffend. Marketplace als alternatief voor Marktplaats, een kind had het kunnen verzinnen. Maar het nieuwe onlinehandelsplatform is niet ontsproten aan het brein van een kind. Het komt uit de koker van het grote Facebook. Zet je dan maar schrap. Tenminste, dat zou Marktplaats volgens hoog­leraar e-marketing Cor Molenaar wel moeten doen.

Wie even op internet surft, hoeft niet lang te zoeken naar verhalen van mensen die bij de koop van spullen via Marktplaats zijn opgelicht. Hoewel de meeste van de miljoenen transacties rimpelloos verlopen, blijft de onbetrouwbaarheid van sommige verkopers altijd aan het platform kleven. „Facebook heeft een beter imago”, zegt Molenaar. „Marktplaats heeft in Nederland nu nog het alleenrecht en we horen soms dat het er alles aan doet om fraude te voorkomen. Maar een betrouwbaar alternatief als Facebook wordt een echte concurrent. Gebruikers hebben op Facebook al een profiel, het bedrijf kent iedereen. Wie straks op Market­place zijn belofte niet nakomt, wordt snel ontmaskerd. Het sys­teem zal veel geavanceerder zijn dan dat van Marktplaats.”

Kwestie van tijd

Wanneer Marketplace in Nederland exact zijn intrede doet, is nog onbekend. Sinds deze week experimenteert Facebook met de nieuwe dienst in Australië, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Alom wordt aangenomen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ook Nederlandse internetters Marketplace kunnen gebruiken. Op een nietszeggend statement na wenst Marktplaats hier nog niet op te reageren.

De stap om Marketplace op te zetten is een logische, vindt sociale­mediastrateeg Peter Minkjan. „Er bestaan op Facebook al veel verkoopgroepen waarin mensen tweedehands spullen aanbieden. Marketplace sluit volledig aan bij het gedrag van gebruikers. Mensen volgen nieuwtjes via het platform, maar het aantal persoonlijke updates is afgelopen jaar met 21 procent gedaald. Facebook moet onderscheidend blijven, anders stappen gebruikers over naar andere netwerken.” Minkjan gelooft niet dat het Facebook erom te doen is erkende sites als Marktplaats en eBay naar de kroon te steken. „Die zullen heus niet worden weggevaagd. In Nederland maken bedrijven ook gebruik van Marktplaats. Voor grotere producten is het misschien ook een geschikter podium. Er worden heel veel occasions via Marktplaats verkocht, ik vraag me af of mensen hun tweedehands auto via Facebook te koop zullen zetten. De doelgroep van Marketplace zal meer bestaan uit gebruikers met een kleinere beurs en mensen die echt op zoek zijn naar oude spullen.”

Afgestemd

Molenaar denkt dat de concurrentie wel degelijk serieuzer wordt. Daarbij heeft Facebook één ding voor. „Op de hele wereld zijn al 2,3 miljard mensen actief op het medium, van wie het bedrijf heel veel weet. De dienstverlening kan heel nauwkeurig worden afgestemd. Daarnaast hoeft Facebook weinig te doen om Marketplace op de markt te zetten. Reclame wordt via Facebook zelf gemaakt. Het kan morgen in de markt worden gezet zonder dat het 1 cent kost. Ik denk zeker dat Marketplace een succes wordt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer