Elektrisch rijden is hot op de Ecomobielbeurs
’s-HERTOGENBOSCH. „Druk maar op de startknop”, instrueert de begeleider van de proefritten op de Ecomobielbeurs in ’s-Hertogenbosch, terwijl hij zich in de passagiersstoel laat zakken. Het digitale dashboard van de VW Passat GTE licht op, verder blijft het stil.
„Zet hem maar in zijn versnelling, we kunnen rijden.” Zoemend rijdt de hybride stationcar over het buitenterrein van de Ecomobielbeurs, die dinsdag van start ging in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.
Midden op de toegangsweg staan enkele medewerkers van de Ecomobielbeurs breeduit te praten. De Passat nadert hen geruisloos. Een van hen ziet vanuit zijn ooghoeken een auto naderen. Snel maken ze ruimte en de VW zoeft de openbare weg op.
Bliksemsnel
Soepel versnelt de elektromotor de forse wagen, die toch ruim 1700 kilogram weegt. „We rijden nu in elektromodus. Schakel de GTE-modus maar eens in”, stelt de begeleider voor. Het bord einde bebouwde kom nadert, en het gas mag erop. Bliksemsnel en bijna onmerkbaar schakelt de hybride auto de benzinemotor van 150 pk bij. Met een gecombineerd vermogen van 211 pk komt de Passat niet snel adem tekort.
Weer binnen de bebouwde kom doet de elektromotor het meeste werk, soms verleent de benzinemotor assistentie. Bij fel optrekken slaat de benzinemotor rap aan, en zonder een voelbaar schokje versnelt de auto.
Lijdt de techniek niet van het vele starten? „Dat valt alles mee”, aldus de begeleider. „De techniek is daar helemaal op berekend.”
Verfijnd
Hoe soepel en verfijnd hij ook rijdt, er pakken zich donkere wolken samen boven de luxe plug-in hybride. Vanaf 1 januari volgend jaar wordt de bijtelling gelijkgetrokken met die van benzine- en dieselauto’s, naar 22 procent. Dan is het voor leaserijders financieel niet meer aantrekkelijk om een plug-in hybride te rijden. „De bijtellingsregels zijn de doodsteek voor de plug-in hybrides”, verklaart Maurice Nouwens, die op de Ecomobielbeurs de Volkswagenstand bemant. „Wereldwijd gezien zijn hybride auto’s nauwelijks interessant voor Volkswagen, maar in Nederland wel door alle fiscale voordelen.”
Volkswagen steekt zijn energie momenteel in het ontwikkelen van de elektrische auto van de tweede generatie, vervolgt Nouwens.
„De opvolgers van de elektrische Up! en de elektrische Golf. Deze moeten een actieradius krijgen van ten minste 300 km en snel te laden zijn: in 20 minuten bereikt de accu 80 procent van zijn capaciteit.”
In 2025 wil het Duitse automerk dertig elektrische modellen op de weg hebben. „Na het dieseldebacle brengen we versneld een elektrische aandrijflijn op de markt. En onze merken Audi, Skoda en Seat profiteren daarvan mee.”
Particulier
Volgens Nouwens is er momenteel sprake van een kantelpunt. „In Noorwegen mogen vanaf 2020 geen auto’s met een brandstofmotor worden verkocht; Denemarken stemt binnenkort over dezelfde plannen, maar dan voor 2025.”
De PSA-stand showt de elektrische Peugeot Ion en Citroën e-Mehari. Henry van Dijk, van PSA Groupe Nederland, geeft aan dat het beperkte bereik veel particulieren nog tegenhoudt om een elektrische auto aan te schaffen. „Maar de accutechniek verbetert continu. Op korte termijn komen wij met elektrische auto’s met een veel grotere actieradius.”
Hyundai heeft de ambitie om het schoonste automerk te worden, vertelt Hans van den Brink, van Hyundai Motors Nederland. „We investeren daarom flink in de ontwikkeling van elektrische auto’s en auto’s met brandstofcellen.”
Op de beurs toont het Koreaanse merk de nieuwe Ioniq, een aantrekkelijk geboetseerde gezinsauto die verkrijgbaar is als elektrische auto, als plug-in hybride en als ‘gewone’ hybride zonder stekker, die alleen oplaadt tijdens het rijden. „Dit is tenminste een elektrische gezinsauto die er leuk uitziet”, becommentarieert een beursbezoeker het ontwerp. „Hoever komt-ie?” „Ruim 220 kilometer ver”, verzekert Van den Brink.
Waterstof
Anders dan vorig jaar is op de beurs de aandacht voor auto’s op aardgas helemaal verdwenen. Waterstofgas staat echter wel in de schijnwerpers. Hyundai showt behalve de nieuwe Ioniq ook zijn iX35 Fuel Cell, een elektrisch aangedreven SUV die zijn elektriciteit in brandstofcellen zelf maakt uit waterstofgas. „Hyundai wil na 2020 komen met meerdere modellen op waterstof, tegen een prijs die niet meer dan 15 procent hoger is dan die van dezelfde auto met benzine- of dieselmotor”, weet Van den Brink.
Waterstof is volgens hem de toekomst. „Bij taxi’s in Amsterdam zijn vanaf 2018 de dieselauto’s uitgebannen. Gaan ze daar massaal aan de elektrische auto? Dan kunnen ze wel elke twintig minuten aan de stekker. Vanaf 2021 mag er in heel Amsterdam geen dieseltje meer rondrijden. Komt er dan in Amsterdam een woud aan laadpalen? Met auto’s op brandstofcellen zijn al deze problemen in één keer opgelost.”
Van den Brink overweegt zelf een elektrische Hyundai Ioniq aan te schaffen. „Ik mis dan de lekkere grom van een zware dieselmotor wel. Maar daarvoor heb ik thuis nog een 25 jaar oude Mercedes 190d.”