Containergigant Maersk wordt opgesplitst
Het Deense scheepvaart- en olieconcern A.P. Möller-Maersk gaat zichzelf opsplitsen. De transport- en logistiektak van Maersk en de energiedivisie van het conglomeraat gaan allebei zelfstandig verder, werd donderdag bekendgemaakt.
Maersk kampt de laatste tijd met lage prijzen in het containervervoer en bij zijn olieactiviteiten. Daardoor staat de winst onder druk. De verwachting is dat de Maersk-onderdelen los van elkaar beter in staat zijn om zich aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden.
Mogelijk wordt de energiedivisie ook nog opgedeeld in een individueel oliebedrijf en een onderneming die zich bezighoudt met oliegerelateerde producten. Er wordt nog maximaal twee jaar uitgetrokken om daar een definitief besluit over te nemen. Volgend jaar voert Maersk al de nodige wijzigingen door in zijn manier van het rapporteren van bedrijfsresultaten. Het is overigens de bedoeling dat de overkoepelende A.P. Möller Holding een belangrijke aandeelhouder blijft in de zelfstandige Maersk-activiteiten.
De reorganisatie van het concern gaat ook gepaard met een aantal wisselingen aan de top. Begin van de zomer vertrok topman Nils Andersen al. Zijn plek is ingenomen door Søren Skou. Donderdag werd bekend dat financieel directeur Trond Westlie met ingang van december opstapt. Hij wordt vervangen door Jakob Stausholm. Verder gaat onder meer Kim Fejfer, de baas van APM Terminals, het concern verlaten.