Economie

’Luchtvaartmaatschappijen overtreden wet met voorwaarden’

Luchtvaartmaatschappijen als KLM, easyJet en Transavia zadelen hun passagiers geregeld op met vervoersvoorwaarden die niet voldoen aan de wet. Dat stelde de Consumentenbond donderdag. De organisatie baseert zich op onderzoek van de Universiteit van Maastricht.

ANP
22 April 2004 16:52Gewijzigd op 14 November 2020 01:09

Zo geven KLM, Transavia en easyJet reizigers een te lage vergoeding als de maatschappijen bagage zijn verloren. Verder eisen de vervoerders soms dat reizigers het boekingsbedrag vooruitbetalen zonder dat daar een garantieregeling tegenover staat. Of ze zetten passagiers op vluchten van een andere maatschappij zonder dit vooraf te melden. Ook komt het voor dat de ondernemingen de ticketprijs verhogen terwijl consumenten niet het recht hebben van hun aankoop af te zien.

De Consumentenbond eist dat de overheid en de sector maatregelen nemen om dit soort misstanden te voorkomen. Zij denkt daarbij aan een gedragscode. De organisatie begint een campagne om betere rechten van vliegtuigpassagiers af te dwingen. Er komt een meldpunt voor klachten en een internetpagina waarop reizigers terecht kunnen voor advies.

Uit onderzoek van de bond blijkt dat slechts weinig vliegtuigpassagiers hun rechten en plichten kennen als ze een vlucht boeken. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet bepaald gul met hun vervoersvoorwaarden, stelt de belangenclub. De helft van de passagiers moet het zonder doen als ze een vlucht boeken. „Consumenten zijn nu niet in staat hun weg te vinden door de jungle van voorwaarden en ticketprijzen", zei de directeur van de bond, K. de Jonge.

De meeste passagiers willen volgens de bond ruim voordat zij een vlucht boeken weten wat hun rechten en plichten zijn. „Ze willen een standaardlabel waarop alle voorwaarden in duidelijke taal staan omschreven", aldus De Jonge.

Passagiers weten over het algemeen wel hoe laat ze moeten inchecken. Van de overige voorwaarden is meer dan de helft niet op de hoogte. Zo weten ze vaak niet hoe ze een vlucht moeten annuleren. Ongeveer acht van de tien ondervraagden weten dat er in het vliegtuig niet mag worden gerookt, maar 70 procent kan niks zeggen over het zitcomfort en de beenruimte. De Jonge: „Terwijl dat juist de belangrijkste factoren zijn bij de keuze van een maatschappij."

Uit het onderzoek blijkt verder dat luchtvaartmaatschappijen niet goed voor hun reizigers zorgen bij vertraging. Iets minder dan de helft van de passagiers krijgt voldoende informatie over de reden daarvan. Ongeveer 20 procent krijgt wat te drinken, een maaltijd of een hotelovernachting. De meeste reizigers ontvingen echter niks.

Transavia en KLM gaan het onderzoek van de Consumentenbond bestuderen, voordat ze er inhoudelijk op ingaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer