Theoloog Huttinga denkt mee over identiteit christelijke scholen
De Theologische Universiteit in Kampen (TUK) van de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt heeft tot dr. Wolter Huttinga tot onderzoeker benoemd. Hij gaat zich richten op theologische verdieping van de identiteit van christelijke, met name vrijgemaakt gereformeerde scholen.
Huttinga (36) is zelf in 2006 aan de TUK afgestudeerd en promoveerde er in 2014 op een onderzoek naar de relatie tussen God en de wereld bij de theologen John Milbank (1952) en Herman Bavinck (1854-1921). Als freelancer schrijft hij voor dagblad Trouw. Daarnaast gaat hij de komende twee jaar twee dagen per week op de TUK aan de slag.
Zijn onderzoeksplaats is verbonden aan de leerstoel christelijke identiteit, die wordt bezet door prof. dr. R. Kuiper. „Ik schuif aan bij een bestaand project waaraan ook al een pedagoog en een onderwijskundige verbonden zijn. Veel christelijke scholen denken na over hun identiteit en de doorwerking ervan in de dagelijkse praktijk. Bij vrijgemaakte scholen komt dit onder meer voort uit de recente verbreding van hun achterban. Ook de veranderende positie van christenen in de samenleving vraagt om bezinning: hoe kunnen we in deze tijd het zout der aarde zijn?”
Het is goed dat een theoloog meedenkt, zegt Huttinga. „Wat betekent de identiteit voor je als schepsel, als zondaar, als verlost mens?j.k Die visie heeft zijn beslag op de vorming van leerlingen, eigenlijk op alles wat er in een school gebeurt. Daar ga ik over nadenken. Maar wat ik de komende twee jaar precies doe, is voor mezelf ook nog een verrassing.”
De onderzoeksplaats wordt gesubsidieerd door de christelijke onderwijskoepel Verus en haar vrijgemaakt gereformeerde evenknie LVGS. Huttinga’s onderzoek spitst zich toe op de LVGS-scholen. „Die hebben de afgelopen jaren veel energie gestoken in het formuleren van hun identiteit, maar de vraag is welke theologische noties hier nu in meekomen”, zegt prof. Kuiper. „De opgave zal zijn deze te verbinden met de pedagogische en onderwijskundige aanpak.”