Geen standaardcompensatie na storing KPN
KPN gaat klanten niet automatisch compenseren na de grote storing van zaterdag. Het bedrijf kampte met een landelijke internetstoring waardoor klanten problemen hadden met bellen, internetten maar ook met pinnen. De richtlijn is compenseren als de storing langer duurt dan twaalf uur maar deze storing duurde ongeveer zes uur. Dat laat een woordvoerder weten.
De oorzaak van de storing was een technische: er was een fout opgetreden in het routeringssysteem. „Simpel gezegd: er was wel verkeer, maar het kwam niet op de bestemming aan.” De storing was complex en daarom duurde het enige tijd tot de oorzaak was gevonden. „Een gebroken kabel ben je sneller op het spoor.”
Volgens KPN komt de overheid binnenkort met een landelijke regeling over compensatie bij internetstoringen. Die houdt in dat klanten recht hebben op vergoeding als de storing langer duurt dan twaalf uur. De woordvoerder zegt dat het bedrijf die richtlijn nu al hanteert. „Alhoewel dit natuurlijk heel vervelend is voor onze klanten en we daar ook onze excuses voor aanbieden, zullen we klanten niet standaard compenseren na deze storing.”
Gedupeerden kunnen zich overigens wel melden bij KPN.