Meesters Kommerie en Mourik spuiten juichende leerlingen en elkaar kleddernat
Nederland gaat gebukt onder een heuse hittegolf. Scholen gebruiken nogal eens een tropenrooster, zodat leerlingen om een uur of twee naar huis kunnen. In Leerdam en Schoonrewoerd werd gekozen voor een alternatief: een waterballet op het plein. „Gaaf idee van de meester.”
Op de Johannes Calvijnschool in Leerdam steeg de temperatuur donderdag tot boven de 30 graden. De leerlingen hadden zich tot dan toe manmoedig staande gehouden en zonder al te veel zeuren hun werk gedaan.
Maar in de loop van de middag werd het zelfs de echte volhouders te bont. „Ik zweette zo erg dat ik mijn pen amper meer kon vasthouden. Hij gleed gewoon uit mijn vingers. Toen ik ging staan, plakte alles. Het leek wel of ik het in mijn broek had gedaan”, zegt Rianca uit groep 8. Ook Marten uit groep 7 vond het veel te warm om te werken. „Er stonden vier waaiers in de klas. Die stonden op de hoogste stand, maar het bleef heet.”
Brandslang
Aanleiding voor meester Kommerie van groep 6 om voor te stellen de brandslang aan te zetten. Zijn collega’s vonden dat een prima idee. Om twee uur verzamelden alle leerlingen zich op het plein voor een sproeibeurt.
De leerkracht doet er alles aan om vanaf het dak van de school ook zijn collega’s op te frissen. Juf Andriesse uit groep 3 geniet van de ijskoude douche. „Heerlijk op zo’n warme dag.”
Toch vindt ze dat het in de klas goed is uit te houden. „De collega’s die het eerst op school komen, zetten de ramen wagenwijd open. In alle klassen hebben we waaiers. Het werk gaat minder snel dan anders, maar dat nemen we op de koop toe.”
Tot teleurstelling van de kinderen zet meester Kommerie na een kwartiertje de kraan weer uit. Maar de pret is nog niet afgelopen. Via een omtrekkende beweging is meester Mourik van groep 8 op het dak verschenen. Die spuit eerst zijn ‘dakcollega’ kleddernat, vervolgens besproeit hij opnieuw de juichende kinderschaar.
Directeur Van Koeveringe ziet het lachend aan. „Het is erg warm, ja. Ook in school. Ik denk rond de 30 graden. ’s Morgens gaat het nog aardig, maar ’s middags is het lastig om de kinderen aan de gang te houden. We hebben ventilatoren in de klas, gelasten extra pauzes in en de kinderen drinken veel. Dit waterfestijn is natuurlijk prachtig. We kijken wel wat we morgenmiddag doen, maar we houden in ieder geval een extra pauze.”
Het team heeft serieus overwogen een tropenrooster in te voeren. Daar kleven bezwaren aan. Het duurt even voor het is geregeld. Ook duurt een hittegolf in Nederland nooit lang. „Bovendien zijn de kinderen na de vakantie nog fris. We vinden het zonde van de lestijd om het schooljaar met een tropenrooster te beginnen”, aldus Van Koeveringe.
Op de Noachschool in Schoonrewoerd kampte met de hitte. „Vanmorgen was het goed te doen, maar vanmiddag werd het echt warm”, vertelt juf Den Hertog. „Natuurlijk merk je dat aan de kinderen. Ze slapen minder en werken langzamer. Daar moet je rekening mee houden.”
Bijkomend probleem is dat de Noachschool vanwege de bouw van een nieuwe school is gehuisvest in de voormalige Regenboogschool én een paar noodlokalen. In die locaties liep de temperatuur gistermiddag op tot 34 graden. „Met groep 7 en 8 zijn we in Leerdam gaan gymmen”, zegt Den Hertog. „De bus had gelukkig airconditioning. De kinderen van de lagere groepen hebben buiten met water gespeeld. Sommigen hadden waterpistolen meegenomen. Groep 7 en 8 werd heerlijk natgespoten toen ze terugkwamen. Waren die meteen ook weer opgefrist. Morgenmiddag gaan we weer naar buiten, we redden ons wel.”
Vroeger beginnen
Volgens directeur De Korte heeft de Noachschool bewust geen gebruik gemaakt van een tropenrooster. „We hebben dat vaker overwogen, maar er zijn meer na- dan voordelen. Als school heb je de vrijheid een tropenrooster in te stellen, maar je moet wel het verplichte aantal lesuren maken. Dat betekent dat je een uur vroeger moet beginnen. En dat terwijl de kinderen door de warmte veel later in slaap vallen dan anders. Een tropenrooster lijkt mooi, maar uiteindelijk doe je de kinderen er geen plezier mee.”
Bovendien moeten volgens hem ouders „van alles en nog wat regelen als hun kinderen eerder thuiskomen. Zo’n tropenrooster werkt niet in de praktijk. We proberen op school het beste ervan te maken. Rustig aan doen en je een beetje aanpassen; dan komt het vanzelf goed.”