Nasleep coup Turkije: scholen prepareren zich op spanningen in de klas
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap houdt rekening met spanningen in de klas als gevolg van de mislukte staatsgreep in Turkije. „Het is belangrijk dat leraren weten hoe ze hiermee om moeten gaan”, zei staatssecretaris Dekker maandag in Nieuwsuur.
„Een golf van vijandelijkheden” op scholen als Turkse Nederlanders na de vakantie terugkomen uit Turkije, daarvoor waarschuwden vertegenwoordigers van de Gülenbeweging eind juli. Vakantiegangers daar zouden zijn blootgesteld aan „haatzaaierij” door Turkse media.
Die vrees komt dichterbij nu volgende week de eerste scholen weer opengaan. De Islamitische Scholenbesturen Organisatie meldde maandag dat alleen al in Amsterdam 150 ouders hun kinderen hebben uitgeschreven van scholen die gelieerd zijn aan de Gülenbeweging. Ze willen niet meer geassocieerd worden met de islamitische prediker Fethullah, het mogelijke brein achter de mislukte staatsgreep.
Staatssecretaris Dekker houdt er rekening mee dat er op scholen met veel Turks-Nederlandse leerlingen spanningen ontstaan. „De afgelopen weken hebben we op het ministerie een taskforce samengesteld die scholen in grote steden actief benadert. Het is belangrijk dat leraren weten hoe ze hiermee om moeten gaan.”
Patrick Vogelaar, directeur van de protestants-christelijke Koningin Beatrixschool in de Haagse Schilderwijk, bespreekt vrijdag in zijn team hoe om te gaan met eventuele onrust. „Ik heb geen aanwijzingen dat er op school spanningen zullen ontstaan”, zei hij dinsdagmorgen desgevraagd. „Twee jaar geleden zorgden IS- demonstraties voor verdeeldheid in de wijk. Die onrust ging volledig aan onze school voorbij. Dat verwacht ik nu ook.”
Toch wil dat niet zeggen dat de Haagse school –waar 30 procent van de 350 leerlingen Turks is– geen rekening houdt met spanningen. De directeur wil de leerlingen maandag een brief voor de ouders meegeven waarin hij hen oproept hun verantwoordelijkheid te nemen. „Discriminatie en polarisatie zijn wij niet gewend op school”, zegt Vogelaar. „Ik wil hen daaraan herinneren. Als ik merk dat kinderen niet meer met elkaar willen spelen als gevolg van de gebeurtenissen in Turkije, grijp ik in.”
Een dezer dagen verwacht hij een handreiking van het ministerie van Onderwijs. „Die bevat ongetwijfeld nuttige aanwijzingen. En verder bidden we als team voor de school. We hopen dat het daardoor rustig blijft.”