Henk van den Brink schilderde dieren uit de Bijbel
Henk van den Brink (37) schilderde een Palestijnse honingzuiger en een spin in het paleis van koning Salomo. Maar van alle dieren uit de Bijbel bleek vooral de huismus lastig in verf te vangen.
De inwoner van Voorthuizen neemt vooral ’s avonds het penseel ter hand. Overdag werkt hij bij een meubelspuiterij. De reeks dieren die hij vervaardigde, staan in de bundel ”Al ’t schepsel moet Hem prijzen”, met meditaties van Matthew Henry en gedichten van R. Hoogerwerf-Holleman. ”Dieren uit de Bijbel”, luidt de ondertitel. Het werkje verschijnt eind deze maand.
„Vorig jaar las ik in de GezinsGids een interview met mevrouw Hoogerwerf”, vertelt Van den Brink. „Zij dichtte over dieren in de Bijbel, maar had nog geen uitgever gevonden die haar werk wilde publiceren. Nu schilder ik veel, vooral onderwerpen uit de natuur, en zo kwam ik op het idee om mijn schilderijen te combineren met haar gedichten.”
In overleg met uitgeverij de Ramshoorn in Goes ontstond het idee voor een meditatiebundel. De 53 meditaties waarin een dier een rol speelt, komen uit Matthew Henry’s Bijbelcommentaar.
De combinatie van de meditaties, gedichten en schilderijen maakt de bundel toegankelijk, denkt Van den Brink. „Niet iedereen zal de negendelige Bijbelverklaring in huis hebben. Op deze manier maken mensen die niet snel naar zo’n verklaring zullen grijpen, toch kennis met Matthew Henry. Het is geen stoffig boek.” De Voorthuizenaar hoopt ook de interesse van gezinnen en jongeren te wekken.
De gedichten vormen de basis van zijn schilderijen. Eerst schilderde hij de dieren afzonderlijk tegen een natuurlijke achtergrond. Na een suggestie van de uitgever besloot hij echter ook achterliggende Bijbelverhalen in de dierenplaten te verwerken, zoals het verhaal van Hizkia bij de kraanvogel, en de geschiedenis van Bileam bij de ezel. „Ik wilde daarbij niet te diep gaan”, zegt hij. „Het onderwerp moet in één oogopslag duidelijk zijn. Ik werk graag voor de gewone man.”
In totaal maakte Van den Brink 32 schilderijen. Per stuk was hij daar tien à twaalf uur mee bezig. Sommige platen vroegen meer inspanning. De spin was gauw gemaakt, het paleis van Salomo kostte daarentegen heel wat uurtjes. Ook het schilderen van een musje viel hem niet mee. „Er zit een rijkdom aan kleur in het verenpak van dat schijnbaar eenvoudige vogeltje. Goed kijken is dan belangrijk.”
Het blijft bij nabootsen, relativeert de illustrator. „De schepping is veel mooier, al doe je nog zo goed je best.”