Porsche 911 domineert markt snelle auto’s
De Porsche 911 is nog altijd veruit de meest verkochte luxe sportwagen in Nederland. Bij zeven op de tien verkochte nieuwe sportauto’s in Nederland gaat het om dit specifieke type, zo blijkt uit cijfers van VWE voertuiginformatie en -documentatie over de eerste jaarhelft.
De verkopen van de Porsche 911 stegen op jaarbasis met 60 procent tot 307 auto’s in totaal. Daarmee hield het de nummer twee, de BMW i8 waarvan er in dezelfde periode 26 werden verkocht, ver achter zich. De elektrisch aangedreven BMW werd in het tweede jaar dat deze op de markt is juist 60 procent minder verkocht. Ferrari completeerde de top drie met zijn Ferrari 488, waarvan er 21 zijn verkocht in Nederland.
In totaal werden in de eerste zes maanden van het jaar 432 nieuwe sportauto’s verkocht. Dat zijn er 96 meer dan over dezelfde periode een jaar eerder, toen de verkopen ook al met meer dan een vijfde toenamen.
Het economisch herstel lijkt volgens VWE een van de belangrijkste redenen voor de groeiende verkopen in het ‘supersportsegment’. Tijdens de crisis enkele jaren geleden zijn de verkopen in dit segment fors gedaald. Nu komen verkopen voor het eerst weer boven het niveau van 2007 uit.
Van de drie verkrijgbare carrosserievarianten van de Porsche 911 is de coupé met 160 exemplaren dit jaar het populairst. Ook was het volgens VWE opvallend dat de duurste en de snelste uitvoeringen van de 911 dit jaar veel zijn verkocht.