„KPN rekende woekerrente voor telefoons”
KPN heeft klanten illegale woekerrentes in rekening gebracht bij de aanschaf van een mobieltje bij een telefoonabonnement. Dat stelt ConsumentenClaim dinsdag op basis van eigen onderzoek.
Door de hoge rentes zouden klanten van KPN tot 10 euro per maand te veel hebben betaald, berekende de organisatie. ConsumentenClaim heeft de telefonieaanbieder gesommeerd de bedragen aan te passen. „Ze zijn er kennelijk zelf ook van geschrokken, omdat ze na ontvangst van onze brief hun website direct hebben aangepast”, zegt directeur Stef Smit.
Sinds een uitspraak van de Hoge Raad in 2014 geldt de aanschaf van een smartphone bij een abonnement als koop op afbetaling en dus als lening. Op krediet mag maximaal 14 procent rente in rekening worden gebracht. Bij KPN was dat in sommige gevallen meer dan 100 procent.
Aanbieders zijn ook verplicht om de hoogte van de rente aan te geven. Dat doet KPN ook na de aanpassing nog niet. ConsumentenClaim heeft een rekenmodule gemaakt waarmee klanten zelf kunnen berekenen of ze te veel hebben betaald. In dat geval kunnen ze de schade vorderen op KPN.
Volgens KPN klopt het niet wat de belangenclub zegt. Het telecombedrijf stelt dat ConsumentenClaim kijkt vanuit de nieuwe situatie waarbij de abonnementen onder de Wet Financieel Toezicht (WFT) vallen naar het oude aanbod waarbij een toestel in combinatie met een abonnement werd aangeboden. Dit terwijl de nieuwe situatie volgens KPN nog niet van toepassing is.
„Er is een overgangsperiode om aan de nieuwe situatie te voldoen en de telecomsector is in gesprek met de toezichthouder om hier invulling aan te geven”, stelt KPN. „Dit is volop gaande. In de aanloop daar naartoe past KPN alle proposities aan zodat die aan de WFT voldoen.”