Unilever beboet voor gezondheidsclaim
De Australische tak van Unilever heeft een boete van omgerekend ruim 7300 euro betaald, omdat hij consumenten op het verkeerde been heeft gezet. Het bedrijf wekte volgens de Australische autoriteiten ten onrechte de indruk dat een merk ijsjes gezond genoeg was om op scholen te verkopen.
De Australische Commissie voor Concurrentie en Consumenten (ACCC) struikelde over een verpakking met het opschrift „goedgekeurd voor schoolkantines”. Daardoor leek het alsof de snack van Unilever een ‘gezonde optie’ was voor schoolkantines.
Het bedrijf Smith’s betaalde dezelfde boete voor een vergelijkbaar vergrijp. Op de verpakking van de ‘pizza supreme rice snacks’ stond een logo met het opschrift „voldoet aan richtlijnen voor schoolkantines” en een afbeelding van een appel en een sandwich.
„De ACCC meent dat beide bedrijven logo’s gebruikten om te beweren dat deze producten gezond genoeg waren om in schoolkantines aan kinderen te verstrekken”, aldus commissaris Sarah Court in een verklaring. „Dat was niet het geval.”