‘Israëlkraam’ in supermarkt valt verkeerd
KRIMPEN A/D IJSSEL. Met een promotietafel met producten uit Israël heeft een supermarktondernemer in Krimpen aan den IJssel zich eind vorige week de woede van antizionisten op de hals gehaald. „Ik probeer enkel de lokale klant te bedienen.”
In winkelcentrum De Korf in Krimpen aan den IJssel wist dinsdagochtend geen enkele klant van de commotie af. Woedende berichten deden de afgelopen dagen dan ook vooral via internet de ronde.
De ene passant zegt het wat vreemd te vinden om enkel Israëlische producten te promoten, maar kan zich er niet druk om maken. Een ander reageert juist positief. „Ik heb het niet gezien”, meldt mevrouw Boom, „maar als ik het gezien had, had ik het mooi gevonden. Als christen vind ik het goed om Israël te steunen.”
De gedachte van de eigenaar van de supermarkt kreeg eind vorige week gestalte: twee dagen lang stonden producten uit Israël op een tafeltje uitgestald zoals cosmetica, wijn en vruchtenconserven. Het geheel werd door een Israëlische vlag omlijst.
Online
Toen een winkelende Israëlsympathisant een foto hiervan maakte en online zette, kreeg de actie bijval van Christenen voor Israël (CvI). Het Facebookbericht van deze stichting kwam echter ook talloze voorstanders van een Israëlboycot onder ogen. Vooral de Israëlische vlag bleek te werken als een rode lap op een stier.
Een redacteur van de Amsterdamse website marokko.nl schreef vervolgens een vlammend stukje tegen de actie van de Krimpense super. Ze was volgens hem bedoeld om „een statement te maken tegen alle boycots tegen de zionistische schurkenstaat.”
Door de vele negatieve publiciteit die het bericht kreeg, verwijderde CvI het Facebookbericht na enige tijd.
Halal
„Het stukje op marokko.nl bevat allemaal onjuiste informatie”, reageert de supermarktondernemer op de commotie. „De schrijver ervan heeft mij ook niet naar mijn bedoelingen gevraagd.”
Hij ontkent dat hij een politiek statement heeft willen maken. „Zoals elke supermarkt verkopen wij gewoon Israëlische producten. Net zo goed als we halalproducten verkopen.” Door die uit Israël afgelopen vrijdag en zaterdag bijzonder onder de aandacht van de klant te brengen, wilde de winkeleigenaar zijn assortiment enkel op de lokale markt afstemmen, stelt hij. „Christelijke partijen hebben hier een grote aanhang. Veel van hun stemmers vragen om deze producten.”
Als zijn supermarkt in Rotterdam of Amsterdam had gestaan, had hij de aandacht mogelijk juist op halalproducten gericht. „Meer wil ik er niet van maken.”
Hij wijst erop dat de verkoop van producten uit Israël (ondanks aanhoudende lobby hiertoe, red.) momenteel niet tegen EU-regels indruist. „In de jaren tachtig, toen ik hier pas met mijn supermarkt begon, gold er een boycot op producten uit Zuid-Afrika. Die producten verkocht ik daarom niet. Maar in deze kwestie is dat helemaal niet aan de orde.”
Publiek
Van het winkelend publiek –onder wie ook moslims– hoorde de ondernemer de afgelopen dagen overigens geen onvertogen woord. „Het lijkt erop dat een kleine minderheid uit de moslimwereld elders in het land zich onterecht heeft geërgerd. In Krimpen zelf kreeg ik juist veel positieve reacties.”
Dat de landelijke keten door deze kwestie echter eveneens met negatieve kritiek werd geconfronteerd, zegt hij zeer te betreuren. Of hij zo’n actie als deze ooit nog zal herhalen? De ondernemer betwijfelt het.
Het hoofdkantoor van de supermarktketen achtte het in ieder geval nodig dinsdag in een verklaring tekst en uitleg te geven: „Bij ons kunnen klanten terecht voor al hun boodschappen. Zodoende heeft deze vestiging een lokaal assortiment aan Israëlische producten. Hiermee speelt de winkel in op de behoeften van de lokale klant, zoals dat ook met producten uit andere landen gebeurt. Om dit onder de aandacht te brengen is er een winkeldemonstratie gehouden. Dit heeft echter geen enkele relatie met een politieke voorkeur. We zijn een winkel van en voor iedereen. Wij nemen geen stellingen in en mengen ons niet in dit politieke debat. Wij doen hierover geen verdere mededelingen.”