Economie

McDonald’s op de gezonde toer

McDonald’s gooit het roer een beetje om. De legendarische hamburgers moeten iets inschikken om ruimte te maken voor een gezonde golf gerechten. Vanaf begin volgende maand zouden de klanten in de rij moeten staan voor de SaladsPlus. Vrouwen en kinderen eerst.

9 April 2004 09:56Gewijzigd op 14 November 2020 01:07

In de keuken van het McDonald’s-opleidingscentrum in Amsterdam legt de kok vijf, zes gesloten zakjes met kip op een heet wafelijzer. Na luttele minuten komt een vers gebraden lapje vlees tevoorschijn. Voorzichtig scheurt de kok het zakje -„gemaakt van teflon”- open, snijdt de filet in reepjes en schuift deze bovenop een berg sla.

De salade met gegrilde kip staat centraal in de gisteren gepresenteerde nieuwe koers van McDonald’s. Aangespoord door kritiek van gasten en aangesproken door de maatschappelijke discussie over overgewicht, vult de Amerikaanse marktleider in fastfood het assortiment aan met een serie gezonde producten.

Vanaf 3 mei kan de consument vier nieuwe maaltijdsalades verwachten: een kipbroodje, een kleine salade, een toetje en een zakje met fruit. De officiële introductie -met de nodige tamtam- staat drie dagen later gepland. „Nooit eerder is ons assortiment met zo veel producten tegelijk uitgebreid”, meldt algemeen directeur Paul van der Stoel van McDonald’s Nederland.

Vrijwel alle West-Europese landen krijgen binnenkort de acht nieuwe versproducten. De introducties in Engeland en Duitsland zijn net achter de rug, België volgt op hetzelfde moment als Nederland.

Eerlijk is eerlijk, de nieuwe maaltijdsalades mogen er zijn. Een gegrild lapje kippenvlees, een grote hoeveelheid verschillende soorten sla, hier en daar een schijf wortel, een blaadje kool en vijf verse kleine tomaatjes. Een zakje prettig gekruide croutons maakt de maaltijd af. „Een lijn die iedereen zal verrassen”, belooft Van der Stoel.

De vernieuwing van het assortiment komt niet uit de lucht vallen. McDonald’s heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de wensen van zijn klanten. „De levensstijl van onze gasten verandert”, weet Van der Stoel. „Keus en variatie zijn erg belangrijk.”

Opvallend genoeg valt het woord calorieën niet één keer in de goednieuwsshow. En dat terwijl het concern in de Verenigde Staten zich boze klanten met schadeclaims van het lijf moet houden, die het bedrijf verantwoordelijk houden voor hun overgewicht door ongezonde voeding. De algemeen directeur rept slechts over ”voedingswaarde”. McDonald’s gaat de voedingswaarde van zijn producten binnenkort vermelden op de achterkant van de placemats.

Van der Stoel zegt met de introducties van de salades niet te reageren op de huidige maatschappelijke discussie. „De salades hebben we al sinds eind jaren tachtig. Mensen hebben per definitie zelf de verantwoordelijkheid. Maar wij moeten het daar niet bij laten.”

De salades zijn ook geen eendagsvliegen, benadrukt marketingdirecteur Oomens. „Ze zijn een permanente toevoeging aan ons aanbod. Klanten vragen erom, vooral moeders met kinderen.”

McDonald’s start met de salade-introductie wel tegelijk een campagne om klanten een gezondere levenshouding bij te brengen. Een Nederlander bezoekt twee keer per maand een van de 225 McDonald’s-restaurants, Van der Stoel zelf twee tot drie keer per week. De fastfoodketen zegt zich verantwoordelijk te voelen voor zijn gasten. Niet voor niets is juist McDonald’s dit jaar hoofdsponsor van de Nationale Sportweek, die morgen begint. Het kan gek lopen.

In het nieuwe beleid van McDonald’s staan moeders met kinderen en jonge vrouwen centraal. De restaurantketen introduceert daarom voor deze doelgroep een nieuw minimagazine ”Enjoy”, met beautytips, weekendjes uit, kortingsbonnen en informatie over kinderfeestjes.

Overigens verdwijnen met de komst van de gezonde golf ook een aantal producten. De huidige McSalad-shaker sneuvelt, de appelmoes in de HappyMeals verdwijnt, terwijl de McBreaker van Friesland Coberco Dairy Foods het veld moet ruimen. „We hebben het product sterk gepromoot, maar het is niet aangeslagen.” De McBreaker maakt plaats voor een nieuw yoghurttoetje met bosbessen en aardbeien van Danone.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer