„Maritime Delta goed voor Rotterdam”
KRIMPEN A/D IJSSEL. Rond de Rotterdamse havens slaan maritieme bedrijven, scholen en gemeenten de handen ineen in een jong samenwerkingsverband: Maritime Delta. Doel: de maritieme bedrijvigheid in de Hollandse delta versterken tegenover bijvoorbeeld Hamburg, meldt wethouder Oosterwijk (SGP) van Krimpen aan den IJssel. „Maar ook door jongeren te enthousiasmeren.”
Basisschoolleerlingen in Krimpen aan den IJssel krijgen dezer dagen techneuten van lokale maritieme bedrijven voor de klas. Die komen gastlessen geven, vertelt Oosterwijk. „Ze leggen dan uit waarom ze graag voor een van de maritieme bedrijven in Krimpen te werken.” Als vervolg hierop krijgen de kinderen tijdens de Open Bedrijvendag van 3 september (gecombineerd met de Wereldhavendagen): een vipbehandeling bij rondleidingen in de bedrijven zelf.
Het initiatief hangt samen met het nog jonge samenwerkingsverband Maritime Delta, waar Krimpen zich drie maanden terug bij aansloot. In het verband participeren bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen uit het gebied van de Tweede Maasvlakte tot en met Gorinchem en Werkendam. Oosterwijk: „Een van de speerpunten is om leerlingen warm te maken voor een technisch beroep. Zo willen we het grote tekort aan vakmensen terugdringen.” Uit zichzelf kiezen maar weinig kinderen voor zo’n beroep, weet hij. „Maar als ze ermee kennismaken, gaat er een wereld voor hen open.”
Zeker de waterrijke regio waarin Krimpen ligt, heeft op technisch gebied genoeg te bieden. Oosterwijk: „In dit deel zit het sterkste maritieme cluster ter wereld: het Rotterdamse havencomplex en daaromheen maritieme bedrijven die, bij elkaar, op elk vlak kennis en expertise in huis hebben.”
Kijk alleen maar naar zijn eigen IJsseldorp, rekent hij voor. „Hier op het industrie-eiland Stormpolder hebben we de scheepswerven van IHC Merwede, Gebr. Buijs en Zwijnenburg. Maar ook bedrijven die zich in scheepselektronica, scheepsassen en ankers hebben gespecialiseerd. Al die activiteiten hangen met elkaar samen.”
Om die weelde voor de toekomst veilig te stellen en uit te bouwen, moet er wel wat gebeuren. Onder meer door basisscholieren enthousiast te krijgen. Maar ook door hun de juiste technische opleiding aan te bieden die goed aansluit op de praktijk. Oosterwijk: „Mede hierom bundelen we met Maritime Delta de krachten. Binnen dit verband kunnen bedrijven in gesprek gaan met technische onderwijsinstellingen, om de opleidingsprofielen af te stemmen op de vereiste kennis en vaardigheden in de maritieme sector.”
Ook het lokken van nieuwe, al dan niet buitenlandse bedrijven staat hoog op het verlanglijstje van de partners van Maritime Delta. Het samen optrekken biedt ook hier voordelen. Oosterwijk: „Toen wij ons aansloten bij het samenwerkingsverband zat ik tijdens het evenement waarop dit gebeurde direct al met een Turks en een Duits bedrijf aan tafel. Die dachten erover na om zich hier te vestigen. De Turkse onderneming heeft wereldwijd vestigingen en bekijkt de mogelijkheden om in Noord-Europa een afdeling te beginnen. Als Maritime Delta kunnen wij duidelijk maken wat déze regio aantrekkelijker maakt dan bijvoorbeeld Hamburg.”
Ook voor Nederlandse ondernemers rollen de betrokken gemeenten graag de rode loper uit. Oosterwijk: „Als een maritiem bedrijf zich in Krimpen wil vestigen maar geen geschikte locatie vindt, hoeven wij de kans op werkgelegenheid niet verloren te laten gaan.” In overleg met Gorinchem of de Drechtsteden kan zo’n onderneming misschien een alternatief krijgen, denkt hij.
Dankzij de samenwerking leren de betrokken gemeenten namelijk voor heel de delta te denken, aldus Oosterwijk. „Wat goed is voor de regio, is goed voor ons als gemeente. En andersom.”
Sanering EMK-terrein biedt kans voor maritieme sector
Voor het aantrekken van maritieme bedrijven zit het volgebouwde Krimpen aan den IJssel er binnenkort opeens weer even heel riant bij. Begin 2018 komt er naar verwachting zo’n 6 hectare grond op het industrie-eiland Stormpolder vrij: het beruchte EMK-terrein. Maar eerst wacht een gedeeltelijke sanering. De troosteloze vlakte vormt al bijna 35 jaar een lelijk gat in het industriegebied. Het terrein pal aan de Hollandsche IJssel geldt sinds 1983 als veruit de meest verontreinigde locatie in Nederland. Oorzaak: de decennialange activiteiten van een koolteerfabriek die daar tot 1957 stond, gevolgd door de Exploitatie Maatschappij Krimpen (EMK), die zich er met de verwerking van chemisch afval en afgewerkte olie bezighield.
Toen uit grondonderzoek bleek wat voor zwaar vergiftigde erfenis EMK had nagelaten, achtte de staat sanering te duur. Dat karwei zou 100 tot 150 miljoen gulden kosten, terwijl de beruchte gifaffaire in Lekkerkerk (nabij Krimpen) het Rijk al zo’n 200 miljoen gulden gekost had.
In plaats hiervan verdween de verontreinigde grond in 1988 onder een soort sarcofaag. Verticale wanden van staal en cementbentoniet langs de gebiedsgrenzen moesten het weglekken van vervuild grondwater naar de rivier en de rest van de Stormpolder verhinderen. Aan de bovenzijde kwam er een metersdikke slakkenlaag, afgedekt met asfalt.
Met het verglijden der jaren bleken de kosten voor het continu afvoeren van sterk vervuild grondwater uit het ingepakte gebied echter steeds verder de pan uit te rijzen. De huidige beheerskosten bedragen zo’n 250.000 euro per jaar. In mei vorig jaar besloot het Rijk (de huidige eigenaar) om alsnog een gedeeltelijke zuivering van het terrein ter hand te nemen. De gemeente zag het op haar beurt wel zitten om de grond daarna voor 3 miljoen euro over te nemen. Van de in totaal 6 hectare wil ze er ruim 4 als bedrijventerrein slijten. Voor de aanwezige industrie in de regio zal dit naar verwachting positief uitpakken, denkt wethouder Oosterwijk.