Economie

Omruilgarantie blijft bij Megapool Rijssen

Met de toplocatie aan het marktplein is niets mis, nog voor de winkel opengaat staan er bij de deur al klanten te wachten en ook op de vriendelijke en accurate bediening is niets aan te merken. Toch is de kans groot dat het bord van Megapool aan de Elsenerstraat in Rijssen op korte termijn van de gevel verdwijnt.

Redactie economie
6 April 2004 11:27Gewijzigd op 14 November 2020 01:06
RIJSSEN – F. Molenkamp voor zijn zaak in Rijssen. „De omruilgarantie blijft.” Foto Hans Bloemendaal
RIJSSEN – F. Molenkamp voor zijn zaak in Rijssen. „De omruilgarantie blijft.” Foto Hans Bloemendaal

„Jammer, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we onder een andere naam verder gaan. Het klinkt misschien vreemd, maar onze zaak draait heel erg goed”, zegt eigenaar F. Molenkamp. Hij is 1 van de 47 franchiseondernemers van de elektronica- en witgoedketen Megapool. Samen met twee vaste krachten en enkele parttimers runnen zij Megapool Rijssen. „We hebben een winkeloppervlakte van 300 vierkante meter. Samen met Scheer & Foppen vormen we de belangrijkste elektronica- en witgoedwinkel voor de 27.000 inwoners van Rijssen. We hebben bovendien een functie voor omliggende plaatsen. We zitten hier sinds 2002 en het draait uitstekend.”

De grote concurrent zit 30 meter verderop. „We mogen van ons hoofdkantoor geen commentaar geven”, is de wat nerveuze reactie van de bedrijfsleider van Scheer & Foppen. Wel wil hij kwijt dat hij te doen heeft met zijn collega’s.

Damesmodezaak Seasons is de buurman van Megapool. „We zouden het wel jammer vinden als de elektronicamarkt verdwijnt. Zeker op zaterdag, als er veel stelletjes winkelen, gaan de mannen naar Megapool. De vrouwen wippen dan even snel bij ons binnen”, aldus verkoopster C. van Hoven.

Molenkamp zegt er alle vertrouwen in te hebben dat zijn elektronicawinkel onder een andere naam verder gaat. Het was in zijn zaak maandag drukker dan normaal. „Nee, nee geen koopjesjagers. Het zijn vooral veel vaste klanten die zich bezorgd afvragen of ik een doorstart maak. Ik heb ze verzekerd dat er hier geen affiche op de winkelruit komt met de tekst ”Opheffingsuitverkoop”. Sommige bordjes mogen dan verhangen worden, de tekst „zeven dagen omruilgarantie” bij de kassa blijft ook in de toekomst gewoon staan.”

De gedwongen tijdelijke sluiting van de Megapool-winkels lijkt kenmerkend voor een slechtlopende elektronicabranche. „Maar het is onzin om te zeggen dat de hele branche in slecht weer verkeert”, zegt P. Haas van Media Markt Nederland. Die keten weet dan ook uit te breiden.

Brancheorganisatie Uneto-VNI heeft eveneens geen signalen dat ook andere elektronicawinkels in de problemen zijn gekomen. De leden kijken zelfs met gematigd optimisme naar de marktontwikkelingen. Het lijkt erop dat de economie zich langzaam herstelt. Bovendien staat een aantal grote sportevenementen op het programma. De branche hoopt dat de verkoop van platte tv-schermen en dvd-recorders hierdoor flink stijgt.

Elektronicazaken hebben wel een moeilijk jaar achter de rug, stelt Uneto-VNI. De loon- en huurkosten stijgen en de consument houdt de hand op de knip. Dit komt mede door de prijzenslag in de supermarkten. Daardoor zijn klanten prijsbewuster geworden, aldus de organisatie.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat de prijzen voor elektronica-artikelen sinds het eerste kwartaal van 2001 dalen. „Dat komt deels door lagere prijzen voor computers”, weet CBS-onderzoeker R. Duijkers. Doordat klanten wel meer bleven kopen, bleef de omzet aanvankelijk op peil. In het derde kwartaal van vorig jaar verkocht de branche voor het eerst daadwerkelijk minder artikelen.

De recessie had daarmee ook de elektronicabranche bereikt. „Mensen houden hun hand op de knip. De vervangingsmarkt is wat zuiniger”, constateert een woordvoerder van Vendex KBB, eigenaar van onder meer de ketens It’s en Modern Electronics. Doordat deze zaken de afgelopen jaren zijn gereorganiseerd, hebben zij volgens de zegsman „behoorlijk vet op het been.” Maar ook Vendex ondervindt de gevolgen van het afgenomen consumentenvertrouwen.

Vet op het been of niet, alle winkels hebben last van de scherpe concurrentie. Supermarkten als Aldi bieden tijdelijk computers of stereosets aan tegen zeer lage prijzen. Megapool noemde als een van de redenen voor het aanvragen van uitstel van betaling deze „branchevervaging” in de markt.

„Iedereen, ook Megapool zelf, doet mee aan die branchevervaging”, relativeert P. Haas van Media Markt. „Wij verkopen ook telefoons en computers. Megapool heeft zijn assortiment ook langzaam uitgebreid.” Media Markt moet het hebben van grote hoeveelheden. „Liever hebben wij tien keer 12 cent marge op een verkocht product dan twee keer 50 cent.”

Volgens de meest recente cijfers van het CBS waren er in 2001 1700 winkels in het bruin- en witgoed. Zij boden werk aan een kleine 18.000 mensen. De totale omzet bedroeg in dat jaar 3,2 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer