Onvrede over komst gereformeerde gemeente HI-Ambacht blijft
De komst van een nieuwe kerk voor de gereformeerde gemeente in Hendrik-Ido-Ambacht laat nog op zich wachten. Buurtbewoners én kerkgangers kijken met spanning uit naar de uitspraak van de Raad van State.
Al sinds 2007 zoekt de gereformeerde gemeente van Hendrik-Ido-Ambacht naar een oplossing voor het ruimtegebrek waarmee de huidige Petrakerk –1350 vaste zitplaatsen voor ruim 2100 leden en doopleden– kampt. Nadat nieuwbouw van een kerk met tweeduizend zitplaatsen de duurzaamste oplossing was gebleken, braken in 2011 buurtprotesten uit tegen beoogde kerkbouw nabij winkelcentrum De Schoof. Hierop veegde de ledenvergadering de vergevorderde plannen van tafel.
In 2014 kwam na uitvoerige overwegingen de huidige bouwlocatie van 11.600 vierkante meter in beeld. De bouw van de nieuwe kerk zou afgelopen januari van start gaan, maar beroepsprocedures hebben de zaak zeker een halfjaar vertraagd.
De twee ingediende bezwaren hebben vooral met parkeren te maken. Een omwonende vreesde dat kerkgangers die geen plaatsje bij de kerk kunnen vinden, hun auto in de buurt zouden zetten. De voorzieningenrechter oordeelde eind november vorig jaar dat het kerkbouwplan in méér parkeerplaatsen moet voorzien.
De burgerlijke gemeente drong er vervolgens bij de gereformeerde gemeente op aan om met omwonenden in gesprek te gaan over hoogte van de kerktoren, de geluidsbelasting, verkeersafhandeling en de parkeervoorzieningen. Dit moet gebeuren voordat de bouwplannen definitief zijn en de kerkelijke gemeente de omgevingsvergunning aanvraagt.
Op aandringen van de raad kondigde de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht recent aan de kerk te gaan „helpen” bij het voeren van gesprekken met omwonenden. „Wij vinden dit prima”, reageerde woordvoerder Jos Hovestadt van de Ambachtse gereformeerde gemeente.
De bemoeienis blijkt echter zeer beperkt te blijven. Wethouder Van de Velde (PvdA): „Het is aan de Petrakerk om een goede communicatie met omwonenden over hun bouwplan vorm te geven. Het belang hiervan zal ik nogmaals nadrukkelijk bij haar onder de aandacht brengen.”
Hovestadt zegt in een reactie dat de kerk graag het gesprek met alle omwonenden zoekt. „We proberen een goede buur te zijn; bij ons staat de deur open.” Zo vond in oktober vorig jaar tijdens een informatieavond een „intensieve gedachtewisseling” plaats. Verder verspreidde de kerk een e-mailadres waar omwonenden vragen en opmerkingen naartoe konden sturen.
De vrees voor parkeeroverlast leeft breed in de nabijgelegen woonwijk, erkent de woordvoerder van de gereformeerde gemeente. „Maar alleen de twee directe buren hebben bezwaren ingediend.” De beroepsprocedures die hiermee gepaard gaan, maken volgens hem het gesprek lastiger. „We moeten nu wachten op de rechter voordat we concrete oplossingen kunnen bespreken.”
Klaas (70) en Els (64) van der Pol zijn onder de bezwaarmakende buren. Ten eerste vanwege het forse gebouw dat hen gedeeltelijk zowel zon als uitzicht gaat ontnemen. Daarnaast vanwege de verwachte drukte die het gemeenteleven, ook doordeweeks, met zich mee zal brengen.
De astmatische Van der Pol denkt dat de uitlaatgassen van de auto’s die parkeren op het geplande parkeerterrein met 300 plekken rondom de kerk de lucht niet frisser zullen maken. Zijn vrouw Els: „De wind staat bijna altijd op het zuidwesten, richting ons huis.”
Vanaf de Rijksweg A16 –hemelsbreed nog geen kilometer verderop– zal ook al de nodige fijnstof richting hun in boerderijstijl opgetrokken bungalow waaien. De vele startende en wegrijdende auto’s bij de kerk zullen de situatie verergeren, vreest de schipper.
Op het beoogde bouwperceel stond in eerste instantie een nieuwbouwwijk gepland, volgens het echtpaar. Dat plan ging in 2009 van tafel. „De overlast van zo’n wijk zou minder groot zijn geweest dan die van de kerk”, meent Els.
Een project dat daarna ter sprake kwam, de bouw van een deels gesloten zorginstelling, had evenwel nadeliger uitgepakt, aldus Van der Pol. Na heftig verzet van de omwonenden verdween dat plan in 2012 in de prullenbak.
Dat ze nu wel een kerk voor hun neus krijgen, vindt het stel onoverkomelijk. Enkele weken terug heeft het echtpaar daarom hun huis te koop gezet. De vrees bestaat dat de waarde van hun woning fors zal dalen vanwege de kerkbouw.
Van der Pol had graag gezien dat het godshuis elders op het perceel zou komen, uit hun zicht. „Maar dat kan niet, vanwege een grote gasleiding die daar ligt. Daar kan de kerkelijke gemeente inderdaad niets aan doen.”
Uit de bouwtekeningen blijkt dat zo’n 35 geplande parkeerplaatsen nabij de woning van Van der Pol voor overlast kunnen gaan zorgen. Een deel hiervan verscheen recent pas op de tekeningen, nadat een andere omwonende, Henk Hendriks, bij Raad van State onder meer zijn vrees voor parkeeroverlast had geuit.
Met de extra ingetekende parkeerplaatsen moet de gevreesde parkeeroverlast –en dus de grootste onrust– evenwel zijn verholpen, verwacht hij. Half mei zal de Raad van State onder meer hierover uitspraak doen. Hovestadt: „Daarna kunnen we met de familie Van der Pol in gesprek over een voorziening bij hun grond en ons parkeerterrein.”
Vaker bezwaar tegen komst kerkgebouw
De bouw van een kerk stuit vaker op bezwaren uit de buurt.
Een omwonende vond dat het bouwplan van de hersteld hervormde gemeente Emst-Epe in strijd was met het ruimtelijk beleid.
De hersteld hervormde gemeente in Ouderkerk aan den IJssel moest jaren wachten voordat de raad akkoord ging met de bouw van een eigen kerkgebouw.
Buurtbewoners dienden 57 bezwaren in tegen de vergunning voor een kerk voor de Veenendaalse evangeliegemeente De Regenboog.