Weer winst voor GVB Amsterdam
Het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam heeft vorig jaar 8,6 miljoen euro winst behaald. Het GVB sloot 2002 nog af met een verlies van 3,3 miljoen euro.
Het herstel van het bedrijf is te danken aan verlaging van de kosten en inkoopvoordelen, aldus het bedrijf maandag. Door reorganisaties nam het aantal arbeidsplaatsen af met 150 tot 4350.
Dit jaar wil het GVB de slagvaardigheid en efficiency verder verbeteren. In 2004 bepaalt het Rijk of de aanbesteding van het stadsvervoer wordt verplicht. Als voorbereiding voor de aanbesteding moet het GVB marktconform werken om de concessie voor het bus-, tram- en metrovervoer in de hoofdstad binnen te halen.
Het GVB heeft met de gemeente Amsterdam afgesproken dat het de kosten in 2005 met 32 miljoen euro teruggebracht heeft. Daar is inmiddels ruim 16 miljoen van gerealiseerd. In 2006 gaat de nieuwe concessieperiode in. De gemeente kiest in principe voor het GVB, mits de vervoerder voldoende presteert.
De dienstverlening en de veiligheid zijn vorig jaar toegenomen, meldt het vervoerbedrijf. Driekwart van de reizigers was tevreden over het busvervoer, tegen 68 procent een jaar eerder. Over het metrovervoer is 65 procent goed te spreken. In 2002 was dat 53 procent. Ook de waardering voor het tramvervoer nam toe.
Vorig jaar bond het GVB de strijd aan tegen graffititekenaars. Door controles en schoonmaakacties kon de vervoerder het aantal vierkante meters illegale schilderkunst terugbrengen met 30 procent.
Voor het eerst sinds de registratie in 1997 nam ook het aantal incidenten af. In 2003 werden 8 procent minder incidenten gemeld (van 3993 naar 3658). Wel is er sprake van een verharding van de agressie tegen het personeel. Er is een forse afname van het aantal meldingen van verbaal geweld, maar het aantal meldingen van fysiek geweld is licht gestegen. Het gevoel van veiligheid bij de eigen medewerkers is nog onvoldoende, constateert het GVB.
De vervoerder heeft veel energie gestoken in de aanpak van zwartrijders. Het GVB controleerde vorig jaar 8,6 miljoen reizigers. In 2002 moesten 2,7 miljoen reizigers hun kaartje laten zien. De controle leidde tot een flinke daling van het aantal reizigers zonder geldig vervoerbewijs op zak.