Binnenland

Rotterdam zet standaard beveiliging in Europa

De beveiliging van de Rotterdamse haven begint vorm te krijgen. De eerste terminals en een baggerschip kregen maandag een certificaat, omdat ze voldoen aan nieuwe internationale regels. Zelfs de Amerikanen zijn onder de indruk. „Rotterdam zet de standaard in Europa", zei de Amerikaanse minister van transport Norman Mineta bij de uitreiking.

ANP
5 April 2004 17:16Gewijzigd op 14 November 2020 01:06

Per 1 juli moeten wereldwijd alle zeeschepen en havenbedrijven aan de zogenoemde International Ship and Port Facility Security (ISPS) Code voldoen. Het is een set beveiligingsmaatregelen die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) eind 2002 heeft afgesproken. Dat gebeurde vooral onder druk van de Amerikaanse regering, die de handel tegen terrorisme wil beschermen.

Na de aanslagen van 11 september 2001 in de VS zit de schrik er goed in. De Amerikanen willen geen enkel risico meer nemen met goederenstromen. De uitgaven voor de eigen kustwacht zijn explosief gestegen en de VS bemoeien zich stevig met havens en schepen van handelspartners. Landen die niet meewerken, verliezen klandizie.

De Amerikaanse kustwacht heeft in Capelle aan den IJssel zelfs een eigen kantoor met achttien mensen die inspecties uitvoeren. „We kunnen geen risico nemen. Voor terroristische dreiging kunnen we niet tolerant zijn", aldus minister Mineta.

Met Rotterdam zit het wel goed, verzekerde burgemeester Ivo Opstelten hem. Bijna alle 140 havenbedrijven voldoen per 1 juli aan de IMO–eisen, die vanaf die datum ook in een Europese verordening worden overgenomen. „Bedrijven waar iedereen zo maar het terrein op kan lopen, zijn echt uit de tijd", aldus Opstelten. De Amerikaanse bewindsman toonde zich onder de indruk na een inspectie van de haven. „Jullie krijgen de complimenten van president Bush voor wat jullie hier doen", zei hij.

In Nederland moeten reders voor 800 zeeschepen en 350 havenbedrijven een beveiligingsplan maken, om een ISPS–keurmerk te ontvangen. Politie, brandweer, beveiligingsexperts en tot slot de burgemeester moeten daarvoor hun goedkeuring verlenen.

Burgemeester Opstelten en minister van Verkeer Karla Peijs overhandigden maandag de eerste ISPS–certificaten. De gelukkigen waren de Rotterdamse terminals Vopak Botlek, ECT Home Terminal, Keppel Verolme en Stena Line en het baggerschip Geopotes 14 van Ballast Ham Dredging.

Volgens Peijs zijn alle inspanningen geen overbodige luxe. „Er staat een hoop op het spel. De maritieme sector is kwetsbaar voor terroristische aanslagen. Je kunt je nooit helemaal beschermen, maar het is wel belangrijk om al het mogelijke te doen."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer